Reportáž: Městská doprava v Geře

Protože v průběhu července 2021 u mě proběhla druhá očkovací dávka proti covidu, začaly se tak otevírat hranice pro snazší cestování. A tak jsme začátkem srpna vyrazili s kamarádem do německé Gery omrknout jejich systém městské dopravy.

Zatímco pro kamaráda to byla první návštěva Gery, v mém případě šlo o druhou návštěvu. Poprvé jsem Geru navštívil před 10 lety – na jaře 2011.

Pro jednodenní výlet do Gery jsme zvolili automobil. Některým fanouškům veřejné dopravy se to nebude líbit, ale je to nejrychlejší a nejkomfortnější způsob dopravy. Gera je z Prahy vzdálená po silnici zhruba 230 až 270 km, podle zvolené trasy. Ta nejkratší vede z Prahy po dálnici D7 na Chomutov, po silnicích 7 a 174 do Chemnitzu a dále po dálnici A4. Druhou variantou je čistě dálniční trasa z Prahy po dálnici D8 na Ústí nad Labem a dále po dálnici A17 na Drážďany a dále po dálnici A4 do Gery. Obě varianty vychází časově podobně. Navigace hlásí zhruba 3 hodiny. My jsme zvolili dálniční variantu a s přestávkou na odpočívce Dresdner Tor a cesta zabrala zhruba 3,5 hodiny z pražských Holešovic do centra Gery. Přestávku jsme si udělali na mé oblíbené odpočívce Dresdner Tor, protože poslední česká odpočívka Varvažov nad Ústím nad Labem je velmi brzy při cestě z Prahy.

V Geře jsme zvolili parkování přímo v centru města. Než řešit odstav auta na hranici parkovacích zón a v blízkosti tramvaje zároveň, bylo jednodušší, pohodlnější a nejrychlejší dojet až do centra a zaparkovat v garážích obchodního centra Gera Arcaden. Cena za denní parkování 3,5 eura a před obchodním centrem hlavní dopravní uzel městské dopravy Heinrichstrasse. Ideální volba.

uzel městské dopravy Heinrichstrasse

O městě

Gera se nachází ve spolkové zemi Durynsko (hlavní město Erfurt) a ve městě žije zhruba 92 tisíc obyvatel. Čímž je po Erfurtu a Jeně třetím největším městem v Durynsku. Podobně jako ostatní východoněmecká města, i tady nastal po roce 1990 pokles obyvatel, což se projevuje i na městské dopravě. Nejvíc lidí žilo ve městě v roce 1988 – zhruba 135 tisíc. Odhaduje se, že v roce 2030 bude žít ve městě zhruba 85 tisíc obyvatel.

Alstom na lince 1 v centrální části města

V polovině 19. století zažilo město velký ekonomický a populační růst. V rozkvětu byl textilní a oděvní průmysl a město patřilo mezi nejbohatší v Německu. Dodnes jsou ve městě vidět honosné vily a budovy, které přežily i bombardování na konci 2. světové války, kdy část města byla zničena.

V komunálních volbách v roce 2019 vyhrála AfD s 29 %, na druhém místě se umístila Die Linke s 19 % a třetí místo obsadila CDU s 13 %. Starostou města je od roku 2018 Julian Vonarb (nezávislý, v minulosti člen CDU).

Dopravní podcast (128) → Tramvaje v Geře

Jízdné v MHD

Jízdné od srpna 2021 zdražilo a celodenní lístek vyšel na 5,6 €. Popravdě, lehce jsem byl překvapen, protože v těchto menších městech léta stály celodenní jízdenky pod 5 eur. Ale také jsem dlouhou v těchto městech nebyl. Ještě uvedu, že jednorázová jízdenka na 60 minut vyjde na 2,2 €. Jízdenky si můžete koupit v předprodejích, v automatech na zastávkách a v tramvajích, či přes mobilní telefon.

automat na jízdenky v každé tramvaji

Tramvajový provoz

Současná síť měří 18,5 km, tedy nic velkého nečekejte. Při mé první návštěvě v roce 2011 jsme za jeden den zvládli projet tramvajovou síť v Geře i Jeně během jednodenního výletu z Prahy.

Tramvaje jezdí na rozchodu 1000 mm a v provozu jsou tři linky. Jedná se o druhý nejstarší provoz elektrických tramvají v Německu po Halle. Provoz byl zahájen 22. února 1892.

Hlavní linkou je „trojka“, která spojuje centrum města se severními a jižními sídlištními celky. Popravdě je to jediná linka, která dává smysl a přepravuje větší počty cestujících. Jezdí v nejkratším intervalu a vypravovány jsou na linku dvojice vozů řady KT4. Tato linka je také jedinou, která je provozována po celou dobu, kdy v Geře jezdí tramvaje. Jen byla několikrát prodlužována na obou koncích.

Souprava KTNF8+KT4DMC vjíždí do jižní smyčky linky 3 Lusan/Zeulsdorf

Významově na druhém místě je linka 1, která jezdí také v ose sever jih a v centru se protíná s linkou 3. Současná trasa linky 1 byla zprovozněna v roce 2006 a jsou na ní vypravovány především nízkopodlažní tramvaje Alstom. Ale v rámci koronakrize byly k vidění i soupravy KT4, které měli umožnit cestujícím ve spojích dodržovat větší rozestupy.

Alstom na lince 1 v zastávce Otto Dix. Všechny zastávky mají jednotný vizuál.

Poslední linkou je „dvojka“. Jezdí od jižního sídliště k vlakové zastávce. Interval 30 minut, v provozu jen v pracovních dnech. O víkendu její relaci zajišťuje autobusová linka, která provoz k nádraží doplňuje k tramvaji i v pracovních dnech.

Tramvaj ev. č. 212 na lince 2 přijíždí do zastávky Fußgängerbrücke, odkud dále pokračuje s linkou 3 na jižní sídliště
Zdroj: Urbanrail.net
  • Po stopách současných linek
  • Po stopách bývalých tratí
  • Plánovaný rozvoj sítě
  • Problémy dopravního podniku a města
  • Autobusový a trolejbusový provoz

… pokračování pro předplatitele na Patreonu.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.