První vlak v novém designu PID vyjíždí na páteřní linky S

První modernizovaná patrová elektrická jednotka CityElefant v novém barevném schématu PID vyjíždí do pravidelného provozu. Třívozová jednotka pořadového čísla 060 bude vyrážet na pražské a středočeské páteřní vlakové linky S. Jedná se po tramvajích a autobusech o první aplikaci nového designu PID na železniční vozidlo.


„Novým lakem v rámci modernizací CityElefantů pokračuje naše snaha o sjednocení vzhledu vozidel Pražské integrované dopravy. Jelikož je železnice páteří dopravy pro spojení Prahy a Středočeského kraje, je logické, že nový jednotný design PID budou používat také vlaky. První vlaštovkou je modernizovaná jednotka CityElefant, která prošla kromě obnovy laku také dalšími vylepšeními pro větší pohodlí cestujících,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.


„Po tramvajích a autobusech se nový vizuál aplikuje také na železnici, a to zejména na páteřní vlakové linky v podobě modernizované jednotky CItyElefant. Podstatnější než nový nátěr je však doplnění dobíjecích zásuvek, Wi-Fi nebo nového čalounění sedadel,“ doplňuje radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.


„Kroky objednatelů dopravy sjednotit vizuální styl vozidel vnímáme pozitivně. Cestující si díky tomu při svých cestách jednoduše uvědomí, že vlaky jsou nedílným a z hlediska celé pražské aglomerace zároveň i páteřním dopravním prostředkem. Nový nátěr plánujeme použít na všechny nové vlaky v rámci Pražské integrované dopravy,“ říká za České dráhy ředitel Oblastního centra obchodu Střed Jakub Goliáš.


„S aplikací nového vzhledu vozidel PID dále počítáme u nových motorových vozidel pro středočeské tratě na Berounsku, nových jednopodlažních elektrických jednotek určených primárně pro linku S4 do Kralup nad Vltavou a také u vlaků pro nově vysoutěžené městské linky S49 a S61. Do nového kabátu bychom chtěli obléct i všechny starší vlaky, které budou procházet celovozovou obnovou laku,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.


„Naším cílem samozřejmě je, aby veškerá vozidla v rámci systému PID byla provozována v novém designu. Cestujícím bude na první pohled zřejmé, že se jedná o dopravní prostředky v integrovaném dopravním systému PID. Za nový nátěr modernizované jednotky CityElefant jsem proto samozřejmě rád, protože to je další dílčí krok k jednotnému vizuálu vozidel PID. Důležité je, že se nejedná o mimořádný náklad na pořízení tohoto nového nátěru, neboť tento nátěr byl aplikován v rámci velké technické údržby soupravy, která je spojena s obnovou laku,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar.


Třívozových dvoupodlažních jednotek řady 471 (CityElefant) jezdí v Praze a Středočeském kraji celkem 70, z toho již kompletní modernizací interiéru zahrnující např. přečalounění sedaček a doplnění zásuvek 230 V pro napájení cestovní elektroniky jako jsou mobilní telefony, notebooky nebo tablety či úpravou dveří, prošlo 25 z nich. Všechny jednotky jsou pak vybaveny palubní Wi-Fi sítí. V příštích letech budou jednotky CityElefant vybaveny také nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, které bude od 1. ledna 2025 povinné na prvních tratích v okolí Prahy. Tyto vlaky jsou nasazovány na páteřní linky S1, S2, S4, S7, S9 a S22. Všechny pražské CityElefanty najedou denně v průměru téměř 32 000 km.

TZ a foto ROPID


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.