Po virtuální jízdence sahá přes 15 % cestujících v Českých Budějovicích

Škoda 15Tr v zastávce Nádraží

Cestující českobudějovické MHD už pátý měsíc nemusí řešit, kde si koupí jízdenku nebo jestli mají dost drobných po kapsách. Pořídit ji totiž mohou prostřednictvím bezkontaktní platby až voze. S virtuálními jízdenkami za celkových 2,9 milionu korun se k dnešku svezlo už 146 tisíc pasažérů.

Za necelý půlrok virtuální jízdenka předehnala dosavadní typy elektronického jízdného – SMS a Sejf jízdenku. „Už prvních pár měsíců s virtuální jízdenkou ukázalo, že se na ni skutečně vyplatilo počkat. V dubnu jen nákup jízdenky ve voze využilo 15,5 procenta cestujících, čehož v posledních letech horkotěžko dosahovalo elektronické jízdné celkově. Nyní ho ve formě virtuální, SMS nebo Sejf jízdenky využívá už 36 procent pasažérů,“ komentuje proměnu chování cestujících ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.

Nejčastěji na „pětce“

Z 23 linek MHD si nejvíce zákazníků virtuální jízdenka našla na lince 5, a to téměř šestinu. Na trase ze sídliště Máj do Rožnova přes hustě osídlené sídliště Vltava, Pražské sídliště a centrum ji do konce dubna cestující využili pro více než 21 tisíc cest. Dalšími nejběžnějšími linkami, na kterých cestující virtuální jízdenku nakoupili, byla „trojka“ s 20 tisíci jízdenek (15 procent) a linka 9 s 17,8 tisíci virtuálních jízdenek (13 procent).

Nočními linkami mezi půlnocí a pátou ranní se od prosince do dubna zatím s virtuální jízdenku svezlo celkem 726 cestujících. Podobně si přitom vedou i denní linky 14 z Vltavy směrem do Nového Vráta (821), 12 mezi Husovou kolonií a Nádražím (614 jízdenek), nebo linka 8 z Máje do Nemanic (297) a speciální školní linka 45 mezi Švábovým Hrádkem a Májem (13).

Pohodlná volba

Virtuální jízdenka ulehčuje cestování hlavně z těch zastávek, na kterých není k dispozici automat na výdej papírových jízdenek. Těch je 162 z celkových 197. „Vidíme ale, že virtuální jízdenku cestující nevnímají jen jako nouzové řešení, ale jako pohodlnou volbu – 63 procent jich totiž cestující zakoupili v zastávkách, na kterých je automat k dispozici,“ uvádí Slavoj Dolejš. Nejvíce virtuálních jízdenek cestující kupují při cestách ze zastávek Nádraží (10 procent), Družba – IGY, Senovážné náměstí – pošta a Poliklinika Sever.

Stejně jako u ostatních typů jízdného cestující nejčastěji sahají po základní 60minutové jízdence, kterou zakoupili ve 139 tisících případech. Oblíbené jsou ale také 60minutové zlevněné jízdenky pro osoby do 15 let.

Nejvíce virtuálních jízdenek se ve vozech MHD prodá odpoledne mezi 14:00 a 17:59. Až v závěsu je ranní špička, která z pohledu nákupů v odbavovacím systému kulminuje mezi 7:00 až 7:59.

Usnadnění odbavení

Odbavovací systém pro bezkontaktní nákup virtuální jízdenky Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. zpřístupnil cestujícím 13. prosince 2021. Cestující v zařízeních mohou zakoupit všechny druhy jednotlivých jízdenek, od nejoblíbenějších na 60 minut až třeba po školní či víkendové pro rodinu. Pořízení jízdenky zvládnete i bez hledání peněženky – kromě fyzické platební karty ji zaplatíte pohodlně i kartou v mobilu či chytrých hodinkách. Jízdenka se sice netiskne, ve virtuální podobě si ji ale předávají všechny vozy MHD, cestující tak mohou bez starostí přestupovat. Její platnost si mohou ověřit na každém odbavovacím zařízení v kterémkoli voze, při kontrole se prokážete zařízením použitým k nákupu.

Prodej virtuálních jízdenek Dopravní podnik spustil jako součást projektu „Rozvoj prvků telematiky pro zvýšení kvality a atraktivity služeb MHD v Českých Budějovicích“ (RPT). Zásadní technologický projekt je spolufinancován z fondů EU. Dopravní podnik může díky inovacím nabídnout cestujícím vyšší komfort, novinky ale zásadně pomáhají i v řízení provozu, komunikaci řidičů s dispečery či informování cestujících. Dopravní podnik navíc díky projektu získal přístup k dalšímu množství analytických výstupů.

TZ DPMČB