Historický motorák spojí ČD Muzeum se železničním depozitářem NTM

Hned osmkrát během letních prázdnin budou mít fanoušci železniční historie jedinečnou příležitost navštívit dvě železniční muzea během jednoho dne. Na trať mezi Lužnou u Rakovníka, kde je muzeum Českých drah, a Chomutovem, kde sídlí železniční depozitář Národního technického muzea, totiž vyjede historický motorový vlak. První jízda je naplánovaná už na tuto středu 13. července.

O prázdninových středách 13., 20., 27. července a 3., 10., 17., 24. a 31. srpna 2022 spojí Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka, Žatec a Chomutov, kde je železniční depozitář Národního technického muzea, motoráček řady M262.0, kterému se přezdívá Kredenc. Tento rychlíkový motorový vůz se vyráběl v ČKD Praha v letech 1949 až 1960 a patřil k pilířům poválečné obnovy vozového parku. Dnes už slouží pouze pro nostalgické jízdy.

Motorový vlak bude odjíždět z Lužné u Rakovníka v 11:25 a přes Žatec (12:17) dojede do Chomutova ve 12:49. Na zpáteční jízdu se motorák vydá z Chomutova v 14:50 a do Lužné s ním přijedete v 16:00. Předprodej jízdenek bude zajištěn ve všech pokladnách ČD a v e-shopu ČD (zde). Po předložení jízdenky z historického motoráku získají cestující slevu 20 % na vstupné do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka i do chomutovského depozitáře Národního technického muzea.

Hlavním lákadlem muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka jsou parní lokomotivy, kterých se ve sbírkách nachází více než třicet. Tyto stroje mapují vývoj parního provozu od přelomu 19. a 20. stol. až po konec parní trakce v druhé polovině 20. století. Kromě parních lokomotiv si návštěvníci prohlédnou také historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a spoustu dalších zajímavých exponátů potřebných pro drážní provoz.

V železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově je k vidění téměř stovka kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy z roku 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších. K vidění jsou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah. Největším lákadlem jsou parní lokomotivy – například rychlíkový „Albatros“ 498.106 s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301 nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887.

TZ ČD