Pracovníci komínské vozovny Dopravního podniku města Brna stojí před novým projektem nazvaným Mario. Výrobce SOR Libchavy jim do dílen doručil karoserie a komponenty, ze kterých budou sami sestavovat nové trolejbusy SOR TNS 12. Dopravce předpokládá, že by vozy mohly s cestujícími vyjet začátkem příštího roku. Pokud se postup osvědčí, může podnik nakoupit dalších 38 trolejbusových „skládaček“ za stejnou cenu. Oproti koupi hotových vozů by tak ušetřil 100 miliónů korun.
„Jsem pyšná na náš dopravní podnik, že má jako jediný v republice tak dobré zázemí a kvalitní pracovníky, že dovede sám kompletovat vlastní vozy. V případě trolejbusů SOR TNS 12 tak uspoří 100 miliónů korun. Ekonomicky i provozně je výhodná i montáž 41 tramvají Drak v medláneckých dílnách – projekt je za polovinou a velmi se osvědčil. I díky takovým úsporám může jít obnova vozového parku dopravního podniku v Brně rychleji kupředu,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková. Dopravní podnik města Brna za 40 trolejbusů zaplatí 298 460 000 korun, tedy 7,4 miliónu korun za kus. Vzhledem k současným cenám na trhu i při přičtení nákladů na montáž ušetří podnik na jednom vozu asi 2,5 miliónu korun.
„Rámcová smlouva nám umožňuje do konce roku 2025 nakoupit dalších až 38 vozů tohoto typu za stejnou cenu. Rádi jí využijeme, protože provoz trolejbusů je v rámci ekologizace městské hromadné dopravy jednou z možných cest, jak splnit limity pro emise CO2 stanovené pro městskou hromadnou dopravu,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Na sestavování trolejbusů se bude ve vozovně Komín podílet asi 20 pracovníků, nejčastěji to budou elektrikáři a mechanici. Samotná kompletace vozu nezabere déle než dva měsíce. Výrobce do Brna dodal karoserie vozů a komponenty a místní pracovníci provedou montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů. „Pak ale nastává období oživování, testování funkcí, zkoušek a revizí. Na úplném konci požádáme Drážní úřad o uvedení do zkušebního provozu a vůz bude moci poprvé vyjet s cestujícími. Předpokládám, že do zkušebního provozu se první vůz dostane na podzim, s cestujícími by mohl vyjet na začátku příštího roku,“ dodal Havránek.
Trolejbusy SOR TNS 12 jsou standardní nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. V provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr a objeví se na všech trolejbusových linkách kromě 25, 26 a 37, na které dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy
TZ DPMB