Na berlínském veletrhu InnoTransu se poprvé představí český trolejbus

Od úterý 20. 9. do pátku 23. 9. 2022 se otevřou po vynucené přestávce způsobené Covidem brány berlínského výstaviště návštěvníkům veletrhu InnoTrans, který patří mezi největší odborné výstavy svého druhu na světě. Své novinky zde v hale 17 na stánku č. 300 představí i pražská společnost Cegelec, která vyrábí elektrické výzbroje pro vozidla veřejné dopravy a která po dlouhých letech přichází se zcela novou řadou výrobků.

Elektrické výzbroje z produkce pražského Cegelecu (jedné z nástupnických společností někdejší ČKD Trakce; dnes člen skupiny Vinci Energies) jezdí ve stovkách tramvají a trolejbusů nejen v České republice. Úspěch elektrické výzbroje s obchodním jménem Progress z počátku milénia byl natolik velký, že se jejím jménem slangově označuje napříč někdejším Československem jedna z modernizovaných verzí slavné tramvaje Tatra T3. Na veletrhu InnoTrans v Berlíně bude po dlouhých letech úspěšné produkce řad Progress a Europulse představena zcela nová generace měničů elektrických výzbrojí s obchodním jménem Cegelec Alva.

Po třech letech se nám daří finišovat s vývojem nové řady produktů. Ta zahrnuje elektrické výzbroje Alva, statické měniče Alvaux a klimatizace pro kolejová vozidla Alva-Air. Zástupce všech tří těchto výrobků představíme na InnoTransu. Z pohledu vývoje a architektury těchto produktů se nejedná o evoluci, ale skutečnou revoluci,“ říká Miroslav Opa, výkonný ředitel společnosti. Pražský výrobce v uplynulých letech zcela změnil konstrukci svých výrobků a přešel ve velkém k užívání tzv. SiC (silicon carbide) prvků namísto tradičních IGBT tranzistorů. To přináší snížení hmotnosti a hluku, zvýšení spolehlivosti a celkové účinnosti, která se může pohybovat až kolem 96 %, zatímco u starší generace šlo o cca 89 %. Vyšší účinnost pochopitelně znamená snížení spotřeby elektrické energie, což je významný benefit pro provozovatele veřejné dopravy.

Rozdíl mezi starší a novou generací si budou moci návštěvníci veletrhu prohlédnout na vlastní oči. Na první pohled uvidí dva rozměrově takřka identické kontejnery měničů. Ten starší však bude schopen poskytnout výkon pouze 7,5 kW, zatímco ten novější určený pro nové berlínské metro takřka 4x vyšší.

Na stánku bude k vidění také trolejbus vybavený elektrickou výzbrojí Cegelec Alva. Půjde o druhý vyrobený vůz SOR TNS 12 pro Jihlavu, který na veletrh odjel doslova z výrobní linky v Libchavách dne 15. 9. 2022.

Trolejbus je stále ekonomicky a ekologicky nejlepší řešení elektrobusu, mající navíc ještě sekundární benefity z pohledu městotvornosti. Naše prezentace na veletrhu tak bude zaměřena nejen na naše výrobky, ale i propagaci moderní trolejbusové dopravy jako celku. Na InnoTransu se prezentují již delší dobu nejrůznější elektrobusy, my chceme světu ukázat ten nejlepší v podobě parciálního trolejbusu. A jelikož se má nakonec prezentovat se svým trolejbusem na veletrhu i další český výrobce, bude zastoupení technologie tzv. parciálních trolejbusů o to silnější, což je jistě pozitivní,“ uvádí Libor Hinčica, obchodní ředitel Cegelecu.

TZ Cegelec

Aktualizace: 16. 9. 2022, 21:11