DPP dokončil výstavbu trolejbusové tratě Palmovka – Čakovice

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil výstavbu celé trolejbusové tratě Palmovka – Čakovice a od soboty 3. prosince 2022 na ní zahájí zkušební provoz s cestujícími na lince č. 58. Jedná se o projekt elektrifikace autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice a o první skutečnou trolejbusovou trať v novodobé historii Prahy. Její výstavbu DPP zahájil na začátku letošního ledna. Realizovalo ji sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Náklady na výstavbu činily necelých 284 milionů korun.

První část trolejbusové tratě, úsek Letňany – Čakovice, DPP dokončil a uvedl do zkušebního provozu symbolicky v sobotu 15. října 2022 u příležitosti 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze a 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici. „Jsem upřímně rád, že se zhotoviteli podařilo dokončit výstavbu kompletní infrastruktury pro první skutečnou trolejbusovou trať v novodobé historii Prahy podle harmonogramu. Od Drážního úřadu máme souhlasné stanovisko o uvedení stavby do zkušebního provozu. Po dokončení rekonstrukce Prosecké ulice, kterou zde prováděla Technická správa komunikací hl. m. Praha (TSK), tak můžeme zahájit zkušební provoz s cestujícími na lince č. 58 v celé délce trolejbusové tratě, tj. z Palmovky, přes Prosek, Letňany, Čakovice až do Miškovic, kam trolejbusy zavítají vůbec poprvé v historii. Projekt elektrifikace autobusové linky č. 140 tím ale úplně nekončí. Dokončen bude až poté, co si od výrobce převezmeme všech 15 kloubových trolejbusů, které jsme pro provoz na této trati vysoutěžili a budeme je moct nasadit do pravidelného provozu. Pevně věřím, že se tak stane na jaře příštího roku,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Během 4 let na radnici jsme v hlavním městě nastartovali tramvajový boom a konec letošního roku je průlomový i pro rozvoj trolejbusů. Jednu trolejbusovou trať jsme právě zkolaudovali a další jsme začali stavět. Komfortní, tichá a ekologická trolejbusová doprava se tak po 50 letech opět vrací do Prahy,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Jsem moc rád za každý projekt, který pomáhá zatraktivnit veřejnou hromadnou dopravu. Děkuji proto hlavnímu městu Praze a Dopravnímu podniku hl. m. Prahy za realizaci pilotního projektu i na území naší městské části,“ dodal Jiří Vintiška, starosta městské části Praha–Čakovice.

Zkušební provoz na lince č. 58

Zkušební provoz v úseku na lince č. 58 bude DPP realizovat zatím pouze o víkendech trolejbusem Škoda 30Tr ev. č. 9506 zapůjčeným z Dopravního podniku města Hradce Králové, a to do 18. prosince 2022. Před Vánocemi se tento trolejbus vrátí zpět do Hradce Králové a po krátké vánoční přestávce zajistí provoz testovací trolejbus Škoda 24Tr DPP a další trolejbus, jehož dočasný pronájem DPP připravuje. Tyto trolejbusy budou dočasně nasazovány do doby, než bude DPP moct do pravidelného provozu nasadit 15 nových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 od společnosti SOR Libchavy a s elektrovýzbrojí od firmy Cegelec.

Zkušební provoz na trolejbusové trati linky č. 58 slouží také pro výcvik našich řidičů. První trolejbus SOR TNS 18 určený k testovacím jízdám bez cestujících bychom měli pravděpodobně obdržet v průběhu ledna 2023, zbylých 14 vozidel pak na jaře příštího roku. Do provozu s cestujícími je ale budeme moct nasadit až po povinném nájezdu 10 tisíc kilometrů bez cestujících s prvním vozidlem tohoto typu,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

První spoj na trolejbusové lince č. 58 vyjede v sobotu 3. prosince 2022 v 9:06 z Letňan do Čakovic, z Čakovic na Palmovku pak v 9:26. Každý druhý spoj zajíždí do Miškovic. Poslední spoj vyjíždí z Palmovky v 16:55, z Čakovic v 17:26.

Co se podařilo postavit v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 140

Trolejové vedení pokrývá zhruba 50 % nové trolejbusové tratě Palmovka – Miškovice, ve zbylé části budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. DPP v rámci tohoto projektu nechal vybudovat celkem 11,234 kilometrů nového trolejového a 8 kilometrů napájecího vedení. Kromě toho osadil 289 trakčních stožárů, přičemž na většině trasy nahradil stávající sloupy veřejného osvětlení novými společnými stožáry, které slouží jak pro osvětlení, tak i pro trolejové vedení. Napájení trolejbusové tratě zajišťují tři měnírny: Prosecká, Letňany a Klíčov. Měnírna v Prosecké byla v rámci výstavby vybavena novou technologií. Původní trolejbusovou měnírnu v Letňanech v Příborské ulici DPP kompletně zrekonstruoval a vybavil novou technologií, díky čemuž po 57 letech opět slouží svému původnímu účelu. Kontejnerová měnírna v garáži DPP na Klíčově je úplně nová, obdobně jako bateriová stanice a necelých 100 metrů dlouhá nabíjecí trolej ve Vojáčkově ulici v Čakovicích, která bude sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během jejich provozní přestávky.

Trolejové vedení směr Čakovice

Jeho první část ve směru do Čakovic začíná na Palmovce, v ulici Na Žertvách u křižovatky s Vacínovou ulicí, kde vedle stávající tramvajové tratě a zastávek Palmovka DPP vybudoval pro trolejbusy nová odstavná místa včetně nabíjecích trolejí. Trolejové vedení je dále vedeno ulicemi Na Žertvách a Zenklovou k podjezdu pod Povltavskou ulicí, kde je přerušeno. Přerušení troleje zde bylo nutné kvůli nízké podjezdné výšce pod železničním mostem a dodržení požadavku příslušné technické normy. Trolej opět pokračuje ve stoupání v Prosecké ulici od zastávky Kundratka a je prodloužena až po křižovatku s Vysočanskou ulicí na Proseku. Od tohoto místa až po autobusový terminál Letňany budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. Druhou část trolejového vedení na lince č. 58 DPP vybudoval od autobusového terminálu Letňany, v Beladově a Tupolevově ulici po kruhový objezd u obchodního centra Čakovice. Od něj do Čakovic, resp. Miškovic budou trolejbusy opět poháněny energií z trakčních baterií.

Trolejové vedení směr Palmovka

V opačném směru z Čakovic na Palmovku začíná trolejové vedení už v Kostelecké ulici v zastávce Obchodní centrum Čakovice a pokračuje do Beladovy ulice do zastávky Letňany, kde se trolejbus na své pravidelné trase od trolejí opět odpojí. Trolejové vedení však pokračuje dále až do prostoru samotného autobusového terminálu, kde je vybudována pro manipulační účely a výhledový rozvoj trolejbusová smyčka vč. dvou kusých nabíjecích trolejí. Kusé troleje jsou zde připraveny pro nabíjení dvoupólových elektrobusů, které mohou v budoucnu nahradit naftové autobusy na některých dalších linkách v okolních městských částech.

Trolejbusy se ve směru na Palmovku napojí na trakční vedení opět v Prosecké ulici v zastávce Prosecká. Trakční vedení dále pokračuje nepřerušovaně Proseckou a Čuprovou ulicí, ze které budou trolejbusy odbočovat do ulice Na Žertvách, kde za křižovatkou s Vacínovou ulicí je výstupní zastávka Palmovka. Za výstupní zastávkou vznikla nová odstavná stání, která budou využita po zrušení stávajícího autobusového terminálu Palmovka.

TZ DPP