Dodávka šesti nových parciálních trolejbusů v Jihlavě bude mít čtrnáctiměsíční zpoždění. Hlavním důvodem jsou chybějící komponenty elektro výzbroje, kterou má dodat společnost Cegelec. Zároveň byla v únoru zprovozněna nová trolejbusová trať na Bedřichov a do průmyslové zóny.
Šest nových parciálních trolejbusů mělo v Jihlavě jezdit už v červnu 2022. Sdružení firem TRAM FOR ENVI a Bogdan Motors však dodávku o čtrnáct měsíců oddálilo. „Byly jsme ujištěny dodavatelem o tom, že vozy stihne dodat, při kontrolním dnu u výrobce jsme je skutečně viděli a především vzhledem ke koncovému datu dotačního projektu, bychom nestihli novou soutěž,“ vysvětluje Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy.
Podle tiskové zprávy by mělo být už všech šest trolejbusů vyrobeno a čeká se na komponenty elektro výzbroje. Komunikace ze strany dodavatele ale výrazně pokulhává. „Komunikace není vůbec jednoduchá a je aktivní spíše z naší strany. Bohužel dodavatel zatím slíbené termíny neplní,“ konstatoval Rovner a uvedl, že dodavateli už byla dle platné kupní smlouvy a rozhodnutí představenstva vyfakturována v plné výši smluvní pokuta.
Komplikace v provozu
Zpoždění dodávky způsobuje celou řadu problémů. Je nutné nasazovat na náhradní dopravu při výlukách elektrické trakce, místo doposud nedodaných parciálních trolejbusů, starší naftové autobusy. Zároveň byla v únoru slavnostně zprovozněna i nová trolejbusová trať na Bedřichov a do průmyslové zóny. Kvůli zpožděné dodávce je však zapotřebí na některé spoje nasadit náhradní autobusy. Padá i původní plán na odeslání vyřazených trolejbusů Škoda 24 Tr na pomoc Ukrajině.
Nová trať je výjimečná tím, že se v Česku po více než dvaceti letech podařilo postavit tak dlouhou novou trolejbusovou tra´t. Celková cena se vyšplhala na 134,3 milionů korun bez DPH, z toho 98 milionů korun šlo z dotace EU z Operačního programu Doprava 2014–2020.
Pozn.: Další podrobnosti, které se týkají zpožděné dodávky trolejbusů, pro vás zjišťujeme.
úvodní foto: DPMJ