Škoda Group, lídr v oblasti kolejové a silniční hromadné dopravy, překonala nový milník. V aktuální várce jejích šesti nových trolejbusů pro Ostravu je patnáctitisící jubilant. Jedná se o nejnovější model Škoda T‘CITY 36 Tr s délkou 12 metrů, nízkopodlažní konstrukcí, maximální rychlostí 65 km/h a kapacitou 85 cestujících. Díky trakčním bateriím dokáží trolejbusy 36 Tr obsloužit až 15km úsek bez trolejového vedení. V jejich výbavě nechybí klimatizace, USB sloty pro dobíjení drobných spotřebičů ani kamerový systém. Škoda Group postupně dodá severomoravské metropoli celkem osmnáct těchto vozů.
„Rok 2023 zahajujeme výrazným jubileem. Jsme moc rádi, že 15 000. trolejbus můžeme předat do užívání právě Dopravnímu podniku Ostrava. Česká města jsou pro nás významnými zákazníky a máme radost pokaždé, když se flotily vozů hromadné dopravy rozšíří právě o naše produkty. V nových modelech získá Ostrava a její obyvatelé moderní a pohodlné řešení pro každodenní přesuny po městě,“ říká Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group. Trolejbusy Škoda mají v tuzemské dopravě velmi dobré jméno. V současnosti je cestující mohou využít také v ulicích Plzně, Brna, Ústí nad Labem, Pardubic, Hradec Králové.
„Těší nás, že Ostravané budou mít další nové trolejbusy. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena na 252 mil. korun bez DPH. Vysoutěžená nabídková cena byla nakonec výrazně nižší, a to 203 mil. korun bez DPH. Vozy budeme nasazovat průběžně do celého provozu, konkrétně od března se s nimi cestující mohou setkat například na lince č. 101,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Trolejbusová doprava v Ostravě je na vzestupu
Nová dodávka trolejbusů rozšíří vozový park Dopravního podniku Ostrava na 71 trolejbusů, které obsluhují celkem 79 zastávek. Zajímavostí je, že trolejbusová doprava ve třetím největším městě ČR je plně nízkopodlažní. Celková délka obsluhovaných úseků v Ostravě je 44,9 kilometru a vozy na nich ročně najedou více 3,2 milionu kilometrů a svezou přes 6,6 milionu cestujících.
Historie a současnost trolejbusů Škoda
Výroba trolejbusů je jedním z pilířů produkce Škoda Group. První sériový trolejbus se značkou okřídleného šípu začal jezdit v roce 1941. Od té doby vznikly pod hlavičkou Škoda více než dvě desítky modelů, které vždy patřily k dobové technologické špičce. Kromě technologické výbavy a nápaditého funkčního designu si zákazníci vždy cenili spolehlivosti a dobré dostupnosti servisu a náhradních dílů. Některé trolejbusy sloužily ve svých destinacích i několik desítek let. Své uplatnění našly v řadě zemích Evropy, Asie i v USA. I díky této bohaté historii je Škoda Group považována za nejvýznamnějšího výrobce trolejbusů v Evropě.
Trolejbusová doprava je v současnosti velmi populární. Kombinuje v sobě totiž ekologický pohon a poměrně snadné zapojení do provozu. Díky integraci bateriových technologií se dnes na řadě míst moderní trolejbusy obejdou i bez trolejového vedení – čerpají energii z akumulátorů a ty následně dobíjejí přímo během provozu v úsecích vybavených trolejemi. Své bohaté zkušenosti s trolejbusy využívá Škoda Group i při vývoji dalších vozidel. V letošním roce se spustí zkušební provozu nového vodíkového autobusu v Praze.
Základní technické parametry trolejbusu Škoda T’CITY 36 Tr
Délka 12 020 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 420 mm
Max. rychlost 65 km/h
Celkový počet cestujících 85
Dojezd až 15 km bez trakčního vedení díky baterii
TZ Škoda Group