Půjčování kol se na Praze 6 netěší příliš velké oblibě, mimo Dejvic a Bubenče

Sdílená kola pro držitele předplatných jízdenek dopravního podniku zaznamenala během loňského roku přes půl milionu jízd. Na Praze 6 je však obyvatelé nevyužívali příliš často.

Sdílená kola, která na základě smlouvy s hl. m. Prahou provozují společnosti Rekola a Nextbike zaznamenala v loňském roce velkou popularitu. Využít službu může každý majitel platné elektronické předplatní jízdenky pro území Prahy (nahraný na kartě Lítačka, v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo na platební kartě či In Kartě Českých drah), který svůj aktivní účet v Lítačce propojí s aplikacemi provozovatelů sdílených kol Rekola nebo Nextbike. Jet na kole může zdarma po dobu 15 minut dvakrát denně.

V loňském roce se celkový počet jízd vyšplhal na 567 264, průměrně pak denně proběhlo i v zimním období 1 554 jízd. Za celý rok využilo tuto službu okolo 34 tisíc lidí. Největší zájem o kola byl v oblasti Holešovic, Karlína, historického centra Prahy a Bubenče. Významný podíl měl také Smíchov, Podolí, okolí Palmovky a obecně lokality kolem vltavských břehů.

Data zveřejněná na webu Pražské integrované dopravy ukazují, že Praha 6 za ostatními městskými částmi poněkud zaostávala. Značné rozdíly jsou ale v jednotlivých územních celcích. Zatímco na Hradčanech a v Bubenči a Dejvicích byla kola využívána často, v Břevnově, Vokovicích, Veleslavíně a Střešovicích byl o tuto službu spíše příležitostný zájem.

Téměř žádné jízdy nebyly evidované v částech Liboc, Ruzyně a Sedlec. Dalo by se to přičítat skutečnosti, že na uvedených místech jsou delší vzdálenosti a horší dostupnost do centra. Využívání sdílených kol tak na Praze 6 sleduje celopražský trend, který ukazuje na největší zájem o využití ve čtvrtích s vazbou na centrum a poblíž Vltavy.

Klára Sýkorová

šéfredaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala žurnalistiku a následně obor Sociální a mediální komunikace. Kromě psaní o dopravě vydala v roce 2022 humornou knihu Partnerské přešlapy: Šílené historky ze života.