Praha čelí zpoždění dodávky trolejbusů kvůli čipové krizi

Praha zůstává bez trolejbusů. Dodávka 15 kloubových bateriových vozů SOR TNS 18 nabrala zpoždění. Trolejbusy od firmy SOR Libchavy, vybavené elektrovýzbrojí Cegelec, měly dorazit nejpozději do 16. dubna 2023. Smlouva stanovuje sankce za zpoždění na 0,5 % z ceny každého nedodaného vozidla za první den a 0,1 % za každý další den. Zdržení je výsledkem problémů s elektrotechnickými součástmi, zapříčiněných čipovou krizí.

Hlavní město se potýká se zpožděním dodávky kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18. Společnost SOR Libchavy měla tato vozidla, vybavená elektrovýzbrojí od firmy Cegelec pro elektrifikaci autobusové linky 140 (nově trolejbusové 58) Palmovka – Čakovice – Miškovice, doručit do 16. dubna 2023.

Vedoucí odboru Komunikace Daniel Šabík sdělil, že výrobce trolejbusů zatím neoznámil přesné datum doručení všech 15 vozidel. Potvrdil však, že SOR Libchavy se zavázala k co nejrychlejšímu dodání. Dodal také, že komunikace mezi Dopravním podnikem Praha (DPP) a firmou probíhá bez problémů.

DPP nyní plánuje uplatnit sankce za zpoždění dodávky, které podle smlouvy činí 0,5 % z ceny každého nedodaného vozidla za první den zpoždění a 0,1 % za každý další den za každé nedodané vozidlo. Uvedené ceny jsou bez DPH. Hlavním důvodem zpoždění je komplikace s elektrotechnickými součástkami, které se vynořily v důsledku takzvané čipové krize způsobené pandemií covid-19 a válkou na Ukrajině.

Tyto problémy donutily výrobce k úpravě návrhu klíčových částí elektrické výzbroje. „Poslední součástky, u nichž se musel náš partner potýkat s jednostranným prodloužením dodacích lhůt o několik měsíců, byly doručeny začátkem letošního roku. V této krizové situaci musel subdodavatel elektrické výzbroje uzpůsobovat organizaci své výroby tak, aby byl proces co nejefektivnější, i za cenu toho, že montáž jednotlivých bloků tzv. statického měniče probíhá až dodatečně na jinak kompletních vozidlech u výrobce,“ vysvětluje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy.

Nejstarší kloubové autobusy zatím zůstávají

 Generální ředitel DPP, Petr Witowski, vyjádřil své zklamání z opoždění: „Mrzí nás opoždění dodávky prvních kloubových trolejbusů. Dokončili jsme a uvádíme do zkušebního provozu infrastrukturu pro trolejbusovou trať Palmovka – Čakovice – Miškovice podle harmonogramu už na začátku loňského prosince. Zahájení plného provozu se tak posune minimálně o několik měsíců,“ sdělil.

Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP k tomu dodává: „Zpoždění dodávky nových kloubových trolejbusů navíc negativně dopadá na plánovanou obnovu našeho vozového parku autobusů. Kvůli tomu budeme muset ponechat v provozu některé nejstarší kloubové autobusy SOR NB18 EURO V, které jsme již plánovali vyřadit, což bohužel znamená neplánované vícenáklady na jejich údržbu.“

Klára Sýkorová

šéfredaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala žurnalistiku a následně obor Sociální a mediální komunikace. Kromě psaní o dopravě vydala v roce 2022 humornou knihu Partnerské přešlapy: Šílené historky ze života.