Inspirace z Mnichova: Zástupci Cykloměst „Do práce na kole“ vyrazili na exkurzi

Poznávání mnichovské cykloinfrastruktury, prezentace o udržitelné bezemisní dopravě od FlixBusu a návštěva MANu, Digital Hub Mobility a Siemens. To byly hlavní body odborné exkurze do bavorské metropole, kterou pro zástupce úspěšných měst zapojených do Do práce na kole 2022 zorganizoval spolek AutoMat. Partnerem výjezdu do Mnichova byla společnost FlixBus. 

V rámci výzvy Do práce na kole neodměňujeme jenom účastnické týmy, ale oceňujeme také nejlepší Cykloměsta – tedy taková, která se snaží komplexně a progresivně rozvíjet svou infrastrukturu pro chodce i cyklisty. Pomocí této kategorie chceme všechna města zapojená do výzvy Do práce na kole motivovat k dalšímu rozvoji udržitelné mobility a také přinášet inspiraci z celého světa,” říká Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat.  

Do Mnichova vyrazili spolu s AutoMatem tři zástupci ostravského Městského ateliéru prostorového plánování (MAPPA), zástupce pražského IPRu a členové spolků Cyklo Budějovice, královéhradeckého Bajkazylu a Brno na kole. Organizačně akci připravil Jan Haruda ze studia SocGeo ve spolupráci s AutoMatem a FlixBusem. Co účastníky a účastnice v bavorské metropoli nejvíc zaujalo?

Hned po výjezdu z nádraží na sdílených kolech mě překvapil počet osobních cargo kol. Ta byla v podstatě na každém veřejném parkovišti. Lidi se tu nebojí kola nechávat venku, byť jsou elektrická. A jezdí po infrastruktuře, která je často sdílená s ostatní dopravou. Je to krásná ukázka toho, jak může takové ne úplně cyklo město fungovat i s motorovou dopravou,” sdílí své dojmy Jiří Štrupl z královéhradeckého Bajkazylu, který se zároveň podílel na založení pražských cyklodep pro cargokola a je u nás průkopníkem i v oblasti paletové cyklodopravy. 

A co obyvatele Mnichova podle něj k využívání kol motivuje? „Lidi tu mají kola kam odkládat. V podstatě na každé křižovatce je několik stojanů typu U, takže je přes kola docela dobře vidět do křižovatek a přitom jsou na očích všech účastníků provozu. Mnichovská cyklo infrastruktura, byť není všude úplně segregovaná, je velmi vyspělá a navazující,” dodává cargo-bajker guru Štrupl.

Líbí se mi, jakou mají v Mnichově síť oddělené infrastruktury a křížení,” dodává Tomáš Holub z Cyklo Budějovic.„My umíme postavit cyklostezku podél silnice, ale jak jde boční ulice, tak si nevíme rady. Dá se tam přechod pro chodce a Cyklisto, sesedni z kola. Zvládají dát parkování kol do parkovacího pásu ve vozovce. Prostě to označí a auta se vyhnou,” všímá si Holub.   

Kromě poznávání cykloinfrastruktury „na vlastní kolo” se delegace podívala také do firem MAN a Siemens. V Digital Hub Mobility se návštěvníci z Česka dozvěděli víc o experimentech se sdíleným městským prostorem, v centrále Flixu se pak mluvilo o perspektivě vývoje dálkové autobusové dopravy.

Spolek AutoMat letos slaví 20 let své existence a i když se podmínky pro udržitelnou dopravu v Česku postupně lepší a kolo už začíná být považováno za dopravní prostředek, pořád máme ještě před sebou dlouhý kus cesty. AutoMat má ve svém poslání přinášet inspiraci ze zahraničí a ukazovat, že to v praxi jde. Že někdy stačí jen překonat zažité stereotypy. Přesto to vypadá, že spolek bude ještě pár let potřeba…” uzavírá  Kateřina Hulínová z AutoMatu. 

Za FlixBus jsem moc rád, že jsme mohli pomoct exkurzi zrealizovat. Už jsme cestou zpátky probírali, že dalších možných cílů je nepřeberně,” ukončuje Tomáš Beránek, mluvčí FlixBusu CZ.

TZ FLIX, Foto: Filip Moučka