Dvojička dorazila do Prahy

Železniční nadšenci si užili další speciální nostalgickou jízdu. Pořádal ji Železniční klub Tatran.

Speciální retrovlak táhla lokomotiva řady 131 zvaná Dvojička, jediná československá dvoudílná lokomotiva pro tratě s normálním rozchodem, která na tratě v Česku dodnes pravidelně zajíždí s těžkými nákladními vlaky. Poprvé po renovaci se se představily i vozy někdejšího expresu Tatran, který v 80. letech minulého století spojoval Bratislavu, Vysoké Tatry a Košice.

Kromě hlavní jízdy ze Spišské Nové Vsi do Prahy se druhou červencovou sobotu konal program v Praze na Masarykově nádraží.

Pro zájemce z jiných částí republiky byla speciální retrojízda navržena tak, aby vlak zastavil ve všech významných stanicích na trase. Elektrické lokomotivy řady E 479.1 (131) byly konstruovány pro těžkou nákladní dopravu na sklonově obtížných traťových úsecích. Doménou řady 131 byla doprava těžkotonážních vlaků na trati Košice-Ostrava a Žilina-Hranice na Moravě. Elektrické lokomotivy ŠKODA řady E 479.1 (131) byly v počtu 50 dvojdílných strojů dodány do RD Spišská Nová Ves. Dnes jsou v majetku ZSSK a na tratích ČD se vyskytují velmi zřídka.

Lokomotiva řady 131 se skládá ze dvou konstrukčně shodných dílů, z nichž každý může jezdit i samostatně. Přesto je vždy lokomotiva provozována jako dvoudílná.

Plzeňská Škodovka tento stroj vyráběla v letech 1980-1982. Lokomotiv řady 131 bylo vyrobeno celkem 50 dvojic.Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h.

Text a foto: Ctibor Čejpa