Plány s veřejnou dopravou v Norimberku

Před dvěma lety přijala městská rada usnesení o mobilitě a Balíček opatření pro veřejnou dopravu do roku 2030 s cílem urychlit přechod na novou dopravu, která má být udržitelnější a šetrnější k životnímu prostředí. Zahrnuje projekty jako rozšíření tramvajové trati, sdílená kola i veřejné nabíjecí stanice.

Balíček opatření pro veřejnou dopravu do roku 2030, který přijala městská rada, zahrnuje několik projektů, které mají zajistit udržitelnější a šetrnější řešení městské dopravy. Cílem je, aby do té doby bylo 68 % všech cest uskutečněno pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou. Mobilní shromáždění občanů v srpnu 2023 poskytlo informace o aktuálním stavu některých projektů.

„Se třemi linkami metra má místní veřejná doprava v Norimberku velmi dobrou pozici,“ uvedl starosta Marcus König. Aby se na něm mohli podílet všichni občané, bude se dále rozšiřovat zejména tramvajová síť. Pro tramvajovou dopravu budou modernizovány koleje v ulici Bayreuther Straße včetně smyčky. Momentálně probíhá schvalování územního plánu. Pokud vše půjde dobře, začne se s rozšiřováním v průběhu druhé poloviny roku 2024.

Efektivnější městská mobilita

Podle stavbyvedoucího by měla tramvaj jezdit do roku 2025. „Pak budeme mít dvě tramvajové linky, které budou jezdit každých pět minut na Rathenauplatz,“ říká hlavní projektant VAG John Borchers. „A do konce roku 2023 vytvoří dvě nové tramvajové linky 10 a 11 další přímé spoje v síti, čímž se pětiminutové intervaly stanou realitou na několika hlavních osách. Jedná se o velký střípek mozaiky na cestě k obratu v mobilitě.“

Kromě rozšíření místní veřejné dopravy se město Norimberk a VAG zaměřují také na lepší propojení jednotlivých druhů dopravy. Využívá k tomu Mobilpunkty, kde si cestující mohou zapůjčit sdílená kola VAG_Rad, díky kterým se dlouhodobě daří překonávat „poslední míli“ (tedy vzdálenost mezi zastávkou a výchozím nebo cílovým bodem). V současné době je využíváno okolo 2 000 kol pro přibližně 7 000 až 8 000 jízd denně. V průměru ujedou uživatelé jednou jízdou něco málo přes kilometr.

Další projekty

Partnerská společnost N-ERGIE buduje veřejná dobíjecí místa na každém Mobilpunktu. Mají tam být čtyři, z toho dvě budou určené sdíleným automobilům. Sdílené automobily mají také šetřit klimatickou zátěž. „Pokud autem najezdíte méně než 10 000 kilometrů ročně, je pro vás sdílení levnější,“ říká Andrea Meierová, dopravní plánovačka města. Podle Meierové nahradí jedno sdílené auto 14 až 18 soukromých vozidel. Každý třetí uživatel Mobilpunktu si vozidlo půjčuje několikrát měsíčně a využívá ho především na nákupy, ale také na výlety nebo návštěvy.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.