Občané Nižního Novgorodu se brání uzavírání trolejbusových linek

Aktivisté doufají, že díky jejich žádosti nebude pokračovat uzavírání trolejbusových linek. Podle nich by měly elektrobusy nahradit spíše benzinové autobusy. Problémem je však značné poškození trakčního vedení a infrastruktury pro kolejová vozidla.

Iniciativní skupina vyjádřila znepokojení nad plány nahradit trolejbusy elektrobusy na ulicích Rodionov a Brinskogo v Nižním Novgorodu. Dříve se plánovalo obnovení trolejbusové dopravy v této části města, ale později vyšlo najevo, že na trasu budou nasazeny elektrobusy. Občané se obrátili na šéfa Vyšetřovacího výboru Ruské federace Alexandra Bastrykina a požádali, aby neuzavíral trolejbusové linky. Díky jeho zásahu byla již v minulosti obnovena trolejbusová doprava v dalších městech (Astrachaň, Orenburg, Volgograd). Aktivisté doufají, že se k tomuto seznamu bude moci připojit i Nižnij Novgorod.

Občané reagovali na prohlášení gubernátora Nižněnovgorodské oblasti Gleba Nikitina, který na svém Telegramu oznámil hromadný nákup elektrobusů, jimiž hodlá nahradit část trolejbusů v oblasti. Podle cestujících by dávalo mnohem větší smysl nahradit benzinové autobusy, jejichž výfukové plyny musí lidé vdechovat. Proti tomuto tvrzení bohužel stojí konstatování gubernátora. Podle něj je procento opotřebení vozidel více než 50 %, zatímco infrastruktura, především trakční síť, je opotřebena z více než 80 %.

V této souvislosti bylo rozhodnuto nahradit velkou část trolejbusů elektrobusy, čímž se má předejít miliardovým nákladům na modernizaci infrastruktury. V červenci byla podepsána smlouva na nákup 113 elektrobusů a 53 dobíjecích stanic. Zahájení likvidace trakční sítě horní části a vyřazení vozového parku je plánováno na podzim 2023. Během jara a léta 2024 má být zlikvidována trolejbusová síť v Avtozavodském okrese. Na trasách trolejbusové vozovny č. 2 v Moskevském a Kanavinském okrese bude do roku 2026, kdy vyprší jejich normativní patnáctiletá životnost, jezdit 60 trolejbusů, jejichž normativní životnost ještě neuplynula.

Prostředky na nákup nových vozů půjdou z federálního projektu „Rozvoj veřejné dopravy“ národního projektu „Bezpečné a kvalitní silnice“. Ruská vláda vyčlení 86,5 miliardy rublů na rozvoj městské elektrické dopravy v 10 regionech země. V období 2023-2025 budou dotace použity na rekonstrukci tramvajových tratí a rozvoj přilehlých území, nákup tramvají, elektrobusů a nabíjecích stanic. Prostředky budou rozděleny na základě spolufinancování v Krasnodarském, Krasnojarském a Permském kraji a ve Volgogradské, Kurské, Lipecké, Nižněnovgorodské, Rostovské, Saratovské a Jaroslavské oblasti.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.