Zpoždění vlaků na německé železnici; nezvratný standard?

Statistiky zpoždění hovoří velmi jasně. Každý třetí dálkový vlak vypravený společností Deutsche Bahn nejezdí načas. Regionální spoje jsou na tom o něco lépe. Dopravce to přičítá práci na tratích, ale mohou za tím stát i jiné faktory jako nedostatek zaměstnanců drah.

Každý z nás už určitě zažil, že cesta vlakem za prací, domů nebo do školy zabrala násobně víc času, než jsme podle jízdního řádu čekali. Že se to děje u nás, na to jsme si, s menší či větší nechutí, zvykli. Ale údiv vyvolává, že zpoždění vlaků je více než běžné také u našich západních sousedů, kde bychom to nečekali. Deutsche Bahn mají nepravděpodobně špatné statistiky zpoždění vlaků. Existují dokonce webové stránky, kde si cestující mohou v reálném čase ověřit, jestli jejich spoj pojede včas.

Statistiky jsou však neúprosné. Přestože Deutsche Bahn investuje značné prostředky do údržby a modernizace své infrastruktury, čelí v posledních letech významnému problému: vlaky často jezdí s poměrně velkými zpožděními. Tato situace představuje nejen nepříjemnost pro cestující, ale také výzvu pro samotnou společnost. Každý třetí dálkový vlak má totiž přijede pozdě.

Denně vyjede v Německu na koleje 33 000 osobních vlaků, z nichž 80 % provozuje společnost Deutsche Bahn. Pro výpočet přesnosti se zohledňuje každá zastávka, která je uvedena v jízdním řádu. Pokud se vlak ICE z Berlína do Hamburku zpozdí o více než 6 minut na své jediné mezizastávce v Ludwigslustu a zpoždění dožene do příjezdu do Hamburku, stále dosáhne pouze 50 % přesnosti. Lepších výsledků dosahují obecně regionální spoje, které mají kratší jízdy, méně přejezdů a menší provoz na trasách. V regionální dopravě jezdí přibližně 95 % vlaků na čas, zatímco v dálkové je to jen 52 % (data za rok 2023).

Podle Deutsche Bahn jsou hlavní příčinou zpoždění práce na tratích, zejména rekonstrukce návěstidel, kolejí a výhybek, které se musejí naplánovat rychle a kvůli tomu je není možné zahrnout do jízdního řádu. Sdružení cestujících Pro Bahn uvádí jako důvod také nedostatečný počet zaměstnanců drah. Cestující mají v případě zpoždění vlaku v cílové destinaci o více než 60 minut nárok na vrácení 25 % z jízdného, v případě zpoždění o 120 minut a více, pak vrácení poloviny. O vrácení jízdného mohou požádat už i online.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.