Metro to není, ale máme kapacitní trolejbusy na letiště

Ve středu 6. března 2024 byl v Praze 6 zahájen provoz mega trolejbusů Škoda 38Tr na lince 59 Nádraží Veleslavín – Letiště. Tříčlánkové trolejbusy na lince 59 nahradily dřívější dvoučlánkové naftové autobusy, které stejnou trasu jezdily pod číslem 119. Nové trolejbusy nabízejí pro cestující více místa a komfortu při zachování stejně krátkého intervalu mezi spoji. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že všechno není růžové.

Asi tušíte, že tím mám na mysli terminál Nádraží Veleslavín. Ten je nyní vyhledávaným cílem. Nejen šotouši, ale i obyvatelé Prahy se snaží svými mobily a foťáky zachytit co největší kolaps, či dopravní přestupy způsobené mega trolejbusy. Ať už se jedná o vybočování trolejbusů do vedlejšího pruhu, najíždění do špatných pruhů, či zablokování křižovatky a výjezdu z autobusového terminálu Nádraží Veleslavín. Zkrátka je patrné, že je zájem ukazovat na to, že je trolejbus špatně.

A já to do určité míry chápu. Trolejbus na této trase totiž není tím řešením, které je a bylo dlouhodobě očekáváno a poptáváno. Praha 6 dlouhodobě usilovala o prodloužení metra A na letiště, což se bohužel nenaplnilo a stavba železnice spojující letiště s centrem města také není postavena. Z tohoto pohledu je trolejbus jen malým řešením. Na druhou stranu, buďme rádi, že máme alespoň elektrické a kapacitnější spojení, než tomu bylo ve formě autobusů. Zároveň pořád věřím tomu, že když ne metro, tak alespoň vlak na letiště se někdy v budoucnu postaví.

A terminál Nádraží Veleslavín? Všichni se nyní smějí trolejbusům, že mají v oblasti terminálu Veleslavín problémy, ale je potřeba si přiznat, že ty problémy měly už i autobusy. Například patnáctimetrové autobusy příměstských linek často při odbočování z Evropské do Veleslavínské také vybočovaly do vedlejšího jízdního pruhy. Autobusy na výjezdu z terminálu často blokovaly oba jízdní pruhy před Evropskou, ač legálně k odbočování je a byl pouze levý jízdní pruh. Jen tehdy to nebylo téma k focení a zábavě.

Terminál Veleslavín je samozřejmě kapacitně nedostatečný od zprovoznění metra a jeho vzniku. Měl být realizován podzemní terminál, ale nestalo se… zůstaly jen zaslepené dveře v podzemí při výstupu z metra. Nyní, kdy se všichni upínají k novému terminálu Dlouhá Míle v Ruzyni, který by mohl vzniknout za 5 až 6 let je proto nereálné, že by město chtělo investovat velké finanční prostředky do přestavby Veleslavína. Ten totiž zanikne po zprovoznění Dlouhé Míle.

Nezbývá, než se s Veleslavínem smířit a hledat alespoň částečné možnosti, jak autobusům a trolejbusům pomoci. Proto před zahájením provozu mega trolejbusů došlo k šířkové úpravě jízdních pruhů na Evropské před křižovatkou s Veleslavínskou, aby se omezilo – nejlépe i zamezilo – vybočování třetího článku trolejbusů do vedlejšího jízdního pruhu při odbočování do terminálu. Dále došlo k přenastavení světelné signalizace, která má zajistit větší preferenci pro MHD při výjezdu z terminálu na Evropskou. Tyto kroky byly provedeny magistrátem na základě zkušebních jízd a značně pomohly nejen trolejbusům, ale i autobusům. Ale ani tak nelze očekávat zázraky. Terminál a jeho napojení na Evropskou je a bude nedostatečné.

Nejen já, ale věřím, že i kolegové z magistrátu, dopravního podniku a Ropidu budou sledovat v následujících dnech, jak si doprava na Veleslavíně „sedne“ a které další dílčí kroky bude vhodné realizovat ke zlepšování provozu především v časech špičky, kdy z terminálu odjíždí větší počty spojů.

I přes to všechno jsem rád, že máme na Praze 6 zase o kus kvalitnější a komfortnější městskou dopravu. Doporučuji všem nové trolejbusy vyzkoušet a užít si tišší elektrickou jízdu. Je to zážitek. Stejně tak sledovat řidiče trolejbusů, jak se dokáží s tímto kolosem poprat v pražském provozu. Kloubou dolů.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.