Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v Opravně tramvají v Ústředních dílnách v Hostivaři uvedl do provozu svůj první průjezdný, třístupňový lakovací box pro vícečlánkové tramvaje. Umožní opravovat lak současně na všech třech typech více jak třicetimetrových tramvajích bez nutnosti jejich rozčlánkování. Díky lakovacímu boxu bude DPP moct v Opravnách tramvají v Hostivaři realizovat i velké a periodické opravy s kompletní obnovou laku na všech článkových tramvajích včetně nedávno vysoutěžených 52T. Výstavba lakovacího boxu trvala zhruba 12 měsíců, jejím zhotovitelem je společnost Metrostav DIZ, stavební náklady činí 388 milionů korun.
Nový lakovací box je dvoupodlažní budova umístěna mezi stávající zkušební kolejí a budovou Opravny tramvají, naproti velkokapacitnímu odstavenému kolejišti. Jeho délka je 131,2 metru, šířka 8,14 metrů a výška 12,8 metrů. V přízemí se nachází tři lakovací kabiny, každá o délce 40 metrů, které jsou navzájem odděleny technologickými místnostmi sloužícími pro ovládání režimů jednotlivých kabin, pro odstavení posunovacích zařízení nebo mytí stříkacích pistolí.
Vzhledem k tomu, že se jedná o průjezdný třístupňový lakovací box, každá jeho kabina je určena pro konkrétní typ činností a podle toho i vybavena odpovídajícími technologiemi. V první kabině (první stupeň) bude probíhat hrubá příprava vozidel na lakování a stříkání jejich spodních částí, proto je vybavena pneumatickými zvedáky tramvají. Ve druhé kabině (druhý stupeň) bude následovat příprava na lakování, tj. broušení, tmelení a sušení. Poté se tramvaj přesune do poslední kabiny (třetí stupeň), kde technici DPP provedou na vozidle vlastní lakování a sušení, které probíhá při teplotě až 60 °C. Druhá a třetí kabina jsou vybaveny montážními plošinami.
„Praha patří v oblasti tramvajové dopravy mezi světovou špičku hned v několika kategoriích – ve velikosti vozového parku, počtu vypravených spojů a také v množství přepravených cestujících. Do rozvoje tramvajové dopravy proto také v posledních letech mohutně investujeme. Díky tomu jsme v loňském roce mohli zprovoznit hned tři nové tramvajové tratě a v tom letošním zahájíme realizaci dalších dvou. Připravujeme také tramvajový okruh, jehož část již realizujeme na vznikajícím Dvoreckém mostě. Po téměř 20 letech jsme také vysoutěžili nové vozy pro Prahu. Nicméně je potřebné investovat i do modernizace technologického zázemí. Proto stavíme novou vozovnu Hloubětín a dnes zahajujeme provoz nového průjezdného lakovacího boxu, který je šetrný k životnímu prostředí a který nám výrazně zjednoduší a urychlí práci,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Do modernizace technologického zázemí oprav tramvají a s tím souvisejících stavebních úprav jsme v období 2019–2023 investovali celkem 1,631 miliardy korun. Postavili jsme novou opravárenskou halu, odstavnou plochu pro tramvaje, zmodernizovali pracovní lávky v Opravně tramvají a ve vozovnách. Dále jsme ve vozovnách Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice a Vokovice zmodernizovali podpěry kolejí pro tramvaje, stavíme novou, moderní vozovnu Hloubětín, která bude použitými technologiemi šetrná k životnímu prostředí. V loňském roce jsme v této oblasti proinvestovali 4x více, než v roce 2019. Celková částka investic v této oblasti byla loni vyšší než součet za roky 2019–2022 dohromady,“ vypočítává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Nový lakovací box pro tramvaje je vybaven nejmodernější technologií splňující veškeré hygienické nároky, bezpečnostní prvky a požadavky na ochranu životního prostředí. Budeme v něm používat nástroje na stlačený vzduch, vodou ředitelné barvy, odtahovaný vzduch z lakovacích kabin bude filtrován a díky vzduchotechnickým jednotkám s rekuperací budeme veškeré teplo využívat pro zpětné vytápění kabin, nebo temperování druhého patra, kde se nachází veškeré technologie.“
„V Hostivaři jsme doposud měli celkem 10 lakovacích boxů, které slouží pro lakování jednotlivých dílů nebo maximálně jednoho článku tramvaje nebo vozidla o maximální délce 18 metrů, tj. ekvivalentu T3. Tyto byly v minulosti naprojektovány pro lakování vozidel T3 nebo T6A5. Bohužel tato technologie nám neumožňovala lakovat vícečlánkové tramvaje délky 30 metrů v nerozčlánkovaném stavu. Průjezdný lakovací box jsme dlouhodobě plánovali v návaznosti na zařazování vícečlánkových tramvají do vozového parku. V současné době tramvaje typu 14T a 15T najíždějí na nejvyšší stupeň povinné prohlídky, která je 1x za životnost těchto vozidel a otevření nového průjezdného lakovacího boxu je pro tyto práce ideálně načasováno,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a doplňuje: „Výstavba nového průjezdného lakovacího boxu sníží celkové náklady na údržbu vozidel, zvýší kvalitu a životnost laku ve srovnání s celopolepem vozidla, který jsme využívali například na tramvajích 14T při jejich tzv. malé modernizaci. Ostatně prvním vozem, na který budeme v dnes zprovozněném lakovacím boxu aplikovat celolak, bude tramvaj 14T ev. č. 9136.“
„Mám radost, že jsme dnes mohli představit lakovací halu, která patří mezi nejmodernější v Evropě. Díky rozvážnému a zodpovědnému přístupu našich pracovníků a dobré komunikaci s investorem se nám podařilo udržet hladký průběh stavebních prací bez zásadních komplikací a celou stavbu se nám podařilo realizovat za necelý rok, přesně za 363 dní,“ říká Karel Volf, generální ředitel Metrostav DIZ a dodává: „Součástí zakázky byly i přeložky inženýrských sítí a vybudování nových asfaltových ploch, kolejišť, výhybek nebo objízdné trasy. V areálu Opravny tramvají DPP funguje poměrně rozsáhlé kolejiště se silným provozem, takže jsme při navážení veškerého materiálu a techniky museli respektovat ochranné pásmo trolejí, čímž byla omezená logistika na staveništi. Dalším specifikem bylo to, že nová hala stojí na jílovitém podloží, což nám komplikovalo založení stavby, avšak i tuto překážku jsme překonali.“
12 vzduchotechnických jednotek s rekuperací a nová objízdná kolej
Každá ze tří kabin je vybavena čtyřmi vzduchotechnickými jednotkami s rekuperací a zvlhčovačem vzduchu pro optimální lakovací prostředí, přičemž každá vzduchotechnická jednotka má svůj plynový ohřev. Pro každou kabinu bude sloužit jeden demineralizátor vody, která se bude používat pro míchání barev a jeden centrální vysavač hrubých nečistot po tmelení a broušení. Celý lakovací box má centrální kompresorovou jednotku s rozděleným stlačeným vzduchem pro nástroje na stříkání, broušení a pro pohyb montážních plošin. Lakovací box je vybaven záchytným systémem a dalšími bezpečnostními prvky pro odpojení lakovacího procesu či pojezdu pneumatických plošin. Vzhledem k prostředí není lakovací box vybaven trakčním vedením, pohyb tramvají budou zajišťovat bateriové posunovací zařízení ZAGRO s tažnou silou do 300 tun. Kromě průjezdného lakovacího boxu nechal DPP vybudovat v Opravnách tramvají také objízdnou kolej, která nově propojuje velkokapacitní odstavné kolejiště postavené v roce 2019 a má nové geometrické napojení na stávající zkušební trať. DPP v neposlední řadě nechal opravit také asfaltové povrchy v okolí lakovacího boxu a zrekonstruovat plot oddělující objízdnou kolej a zkušební trať.
TZ DPP, Praha, 23. dubna 2024