Pražské autobusy budou zastavovat jen na znamení. Jak to vnímají městské části?

Všechny autobusové zastávky budou v Praze na znamení. Organizátor dopravy si od opatření slibuje zrychlení cestování, snížení zpoždění a ekonomickou úsporu. Pro cestující má nastat přínos ve zpřehlednění pravidel a lepší tepelný komfort. Někteří radní pro dopravu jsou pro, jiní změnu zásadně odmítají, avšak, jaký ohlas bude nový režim mít, ukáže až čas.

Velkou novinku spouští ROPID už tuto sobotu. Všechny autobusové zastávky v Praze se promění na zastávky na znamení. Jak informoval PID ve svém pravidelném zpravodaji, slibuje si od toho spoustu přínosů. Nový systém má zrychlit cestování, zvýšit pravděpodobnost dohnání zpoždění, lepší tepelný komfort a v neposlední řadě i optimalizaci nákladů. Při rozjíždění je největší spotřeba paliva, s čímž se pojí také ekologická stránka věci – vzniká nejvíce emisí i hluku.

Kromě jiného má vést nový systém ke zpřehlednění pravidel. Cestující nebudou muset z jízdního řádu luštit, která zastávka je na znamení, a která ne. Jediný rozdíl je, že při výstupu musí stisknout tlačítko dostatečně v předstihu. Využít mohou jak červená tlačítka s označením STOP, tak i žlutá tlačítka na dveřích nebo poblíž.

Nebezpečné situace nebo žádoucí sjednocení?

Změna byla v médiích diskutována už několik měsíců, ačkoli nebylo jasné, kdy vejde v platnost. Vedení Prahy a Středočeského kraje však nakonec rozhodlo pro červen. Od června do září bude zároveň probíhat informační kampaň pro veřejnost. Jak se na zavedení nového systému dívají radní, jsme se ptali i na jednotlivých pražských částech.

Rezolutně proti se staví například městská část Praha 13. „Největší komplikace čekáme u starších osob a hendikepovaných. Obecně se sníží komfort pro cestující, lze očekávat chaotické a nebezpečné situace na zastávkách a s tím rozhodně nelze souhlasit,“ uvádí Lucie Steinerová, tisková mluvčí MČ Praha 13.

Přínos naopak vidí Praha 10. „Jedná o sjednocení celého systému, což je vždy pro cestující podstatně srozumitelnější. Svůj význam to bude mít zejména ve večerních hodinách, kdy poptávka po MHD není tak silná a není nutné zastavovat v každé zastávce,“ vyjadřuje se člen rady, Mikuláš Pobuda, a zároveň dodává: „Je však otázkou, zda Ropid dosáhne předpokládaných úspor na palivu a jízdních dobách, protože přes den bude poptávka po zastavení významná, takže vozidla MHD stejně budou stavět prakticky v každé zastávce.“

Starosti při zavádění novinky mají radní i z chování řidičů. „Obavu mám spíš z řidičů autobusů, aby zastavovali v zastávkách na znamení i v případě, že už před nimi zastavil v zastávce jiný autobus. Bohužel je častým nešvarem, že v těchto případech (zvlášť při zpoždění) zastávkou projíždí a neumožní cestujícím nastupování, či přestupovat mezi jednotlivými spoji,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, radní pro dopravu MČ Praha 6.

Praha není první

Vesměs ale radní očekávají, že si cestující na nový režim brzy zvyknou. Vždyť tento systém není žádnou raritou. Některá česká i zahraniční města už ho využívají delší dobu a funguje. Pro podpoření plynulejší změny budou cestující informování i prostřednictvím informačních kanálů jednotlivých městských částí.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.