Po covidu cestujeme hromadnou dopravou méně. I najeté kilometry jsou nižší

O tom, že celosvětová pandemie covid-19 zamávala s našimi jistotami a způsobem života, není žádná polemika. Jak se ale covidové roky promítly do hromadné dopravy a výkonů jednotlivých dopravců? Z počtu najetých kilometrů a počtu přepravovaných osob je zřejmé, že rok 2023 ještě zdaleka nevyrovnal propadovou minulost.

Statistiky vydané Sdružením dopravních podniků ČR formou ročenky ukazují, že nejvíce kilometrů najezdily tramvaje, trolejbusy, elektrobusy a autobusy v předcovidovém roce 2019. Sdružení dopravních podniků ČR soustřeďuje celkem 22 provozovatelů městské hromadné dopravy v největších městech ČR. Ti provozují autobusovou dopravu, 7 tramvajových a 14 trolejbusových systémů a jeden systém metra. Na území obsluhovaném těmito provozovateli žijí téměř čtyři miliony obyvatel.

Během roku 2020 nastal prudký propad a od roku 2021 docházelo opět k postupnému navyšování počtu ujetých (vozových) kilometrů. Ale ani rok 2023, který už se nesl v duchu odeznívající pandemie, nedosáhl na čísla původní. K lehkému nárůstu došlo pouze v případě Plzně, kde vzrostly kilometry ujeté trolejbusy a v případě Prahy. U hlavního města, kde se zvýšil ujetý počet kilometrů u trolejbusů a elektrobusů, to přičítáme hlavně budování nových tratí pro tyto konkrétní prostředky – u autobusů, tramvají, a dokonce i metra, čísla poklesla.

Ještě markantnější rozdíly jsou v počtu přepravených osob. Zatímco v roce 2019 přepravily vozy všech dopravců přes 2,6 miliard cestujících, v roce 2023 to nebyly ani 2 miliardy. Největší propad byl ale v roce 2021, kdy se počet cestujících sotva přehoupl přes číslo 1,5 miliardy. Lehkou odchylku z tohoto pravidla představují Karlovy Vary, kde narostl počet přepravovaných osob o necelý milion a půl.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.