Nová linka S61 nevyjede po plánované trati. Chybí zastávky

Železniční linka S61, která má přepravovat cestující mezi Roztokami u Prahy, Hostivaří a dále Vršovicemi a Běchovicemi, čelí problémům. Zastávky na trase nebudou dokončeny včas. Proto hlavní město Praha přistupuje k alternativnímu řešení.

V roce 2021 realizovalo hlavní město Praha výběrové řízení na veřejnou zakázku týkající se dopravní obsluhy železničními linkami S49 a S61. Ta zahrnovala výběr dodavatele pro přepravu cestujících na linkách, které spojují Roztoky u Prahy s Prahou-Hostivař a Prahu-Vršovice s Prahou-Běchovicemi. Výběrové řízení vyhrála společnost RegioJet, která v prosinci 2021 uzavřela smlouvu na 15 let. Zastávky na plánované trase ale nebudou včas.

Původní plán z prezentace ROPID, rok 2021, už neplatí

Nyní hl. m. Praha řeší, jak se s tím vypořádat. Chybí zastávky Hostavice, Jahodnice, Kyje-Jiráskova čtvrť a Depo Hostivař. Praha proto navrhla dočasnou změnu trasy linky S61, která má vést přes hlavní nádraží a Libeň místo přes Zahradní Město. Tato změna má zajistit dostatečnou vytíženost vlaků, přičemž smlouva s RegioJet úpravu provozní koncepce umožňuje.

Současně bylo rozhodnuto o prodloužení linky S61 ze stanice Praha-Běchovice do Úval, aby byla zajištěna lepší dopravní obslužnost. Tento krok je podpořen schválenými strategickými materiály hl. m. Prahy a náklady na prodloužení budou rozděleny mezi Prahu a Středočeský kraj. Linka S61 bude v pracovní dnech omezena na trasu mezi hlavním nádražím a Běchovicemi, aby se minimalizovaly kolize s jinými vlaky. O víkendech pojede v celé trase Vršovice – Úvaly v intervalu 60 minut.

Celkové náklady na prodloužení linky S61 a úpravu provozní koncepce, včetně nákladů pro Středočeský kraj, činí přibližně 26 milionů Kč ročně. Tyto náklady budou zahrnuty do rozpočtu hlavního města Prahy pro rok 2024 a budou financovány z různých zdrojů, včetně vrácených prostředků od autobusových dopravců. Po schválení změn bude kompenzace pro rok 2025 zahrnuta do požadavků na zajištění dopravní obslužnosti.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.