Pesa dodá nové tramvaje pro Toruň

Finálním dodavatelem nových tramvají pro Toruň se stává Pesa. Až 20 tramvají významně posílí flotilu místního dopravního podniku MZK Toruň, protože současný vozový park nestačí tempu rozvoje tramvajové sítě. Nové vozy budou měřit 32 metrů, vybavené budou moderními systémy a nákup bude financován z vnějších zdrojů s podporou EU.

Společnost Pesa Bydgoszcz získala rámcovou smlouvu na dodávku až 20 nízkopodlažních jednosměrných tramvají pro MZK Toruň, čímž porazila tureckou společnost Bozankaya, i přesto, že byla její cena o 2,5 milionu eur nižší. Celková hodnota zakázky na 20 tramvají činí 274,3 miliony zlotých, přičemž související podpůrné služby by dosáhly až na 289,6 milionů zlotých.

Nové tramvaje mají být dlouhé 32 metrů, se šesticí dveří, z nichž čtvery budou dvojité v šíři alespoň 1 300 mm. Počítají s kapacitou nejméně 200 cestujících, z toho 28 sedících. Podíl komponentů pocházejících z EU v nich musí být vyšší než 50 % a ve vybavení nebude chybět klimatizace, kamery, palubní počítač, WIFI, zařízení pro prodej jízdenek, systém hlasového a vizuálního hlášení zastávek a reklamní monitory. Důležitou novinkou je také zabudování zásobníků elektrické energie rekuperované při brždění.

V současné době má MZK Toruň 22 moderních nízkopodlažních tramvají PESA Swing (z let 2014-2022), které však už nedostačují kvůli rozvoji nových tramvajových tratí a spojů. „Stále se musíme spoléhat na opotřebované Konstaly,“ říká Sylwia Derengowska, mluvčí MZK. „S novou finanční perspektivou Evropské unie se naskytla příležitost k nákupu dalších tramvají a Toruň ji chce využít,“ dodává.

„Město rozšiřovalo v posledních letech svou síť, ale chybí k tomu i dostatek nových tramvají. Zajímavé je vnímat postoj dopravního podniku ke starým vozům Konstal, obdobě českým tramvají T3. Tady vědí, že éra těchto vysokopodlažních vozů je pryč a nemá smysl je nekonečně rekonstruovat a vhodnější je nákup nových tramvají,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, dopravní publicista a zakladatel webu MHD86.cz.

Nákup bude financován z vnějších zdrojů s podporou EU: čtyři vozidla z programu „Evropské fondy pro infrastrukturu, klima a životní prostředí“ a 15 vozidel z Národního plánu obnovy. Po poskytnutí finančních prostředků umožní rámcová dohoda rychlé podepsání prováděcích smluv, přičemž dodavatel bude mít na realizaci 24 měsíců od data podpisu.