V České republice provozuje tramvajovou dopravu celkem 9 měst (7 provozů) a převážná část vozového parku je nízkopodlažní. Setkáme se s dvoučlánkovými, tříčlánkovými, více než tříčlánkovými a sólo vozy. Nejstarší tramvaje jezdí v Brně a nejnovější v Plzni. Kromě toho se podíl klimatizovaných vozů každoročně zvyšuje.
Devět. V tolika městech se svezete tramvajemi. Ty provozují dopravní podniky měst Brna, Olomouce, Ostravy, Plzně, Prahy a spojené dopravní podniky Liberce s Jabloncem a Mostu s Litvínovem. Ve většině z nich jezdí převážná část nízkopodlažních vozů. V Liberci a Mostě je to pak méně než polovina.
V každém městě se můžete potkat se sólo tramvají, naopak na více než tříčlánkovou narazíte jenom v Brně a Praze. Dvoučlánkové tramvaje nejezdí vůbec v Olomouci a v Praze. Menší dopravní podniky Liberce a Mostu pak mají jenom sólo tramvaje a dvoučlánkové vozy. Nejstarší tramvaje brázdí Brno, naopak nejnovější vlastní Plzeň.
Běžný cestující asi při čekání na tramvaj nesleduje, jestli je přijíždějící vůz starý, nový, nízkopodlažní nebo tříčlánkový. Čeho si při současných horkých dnech ale všímáme, je výskyt klimatizace. Podle statistických dat vydaných Sdružením dopravních podniků ČR v posledních letech narůstá poměr klimatizovaných dopravních prostředků.
Zatímco v roce 2020 jezdilo 43,6 % klimatizovaných autobusů, do konce roku 2023 se číslo zvýšilo na 51 %. Největší nárůst byl u trolejbusů – z 20,7 % na 35,6 %. Tramvaje se dočkaly také. Z 12,5 % se poměr klimatizovaných vozů vůči neklimatizovaným zvýšil na 20,1 %.
Město | Počet tramvají | Průměrné stáří |
Brno | 301 | 20,6 |
Liberec- Jablonec | 60 | 20,4 |
Most-Litvínov | 49 | 29 |
Olomouc | 69 | 17,6 |
Ostrava | 205 | 15,3 |
Plzeň | 104 | 11,5 |
Praha | 771 | 14,9 |
Data z ročenky SDP ČR 2023