Nové vozy pro Essen a Mülheim an der Ruhr dodá CAF

Podle kontraktu z roku 2021 má Essen obdržet 44 a Mülheim 7 nových souprav Stadtbahnu. Do dílen Ruhrbahn dorazilo začátkem července první předsériové vozidlo ze zakázky. Bude testováno v provozu, aby se odladily detaily jako je vzdálenost nástupišť nebo funkčnost výhybek. Nové nové vozy zcela nahradí staré vozy Docklands a vozy B, jejichž stáří je mezi 30 a 45 lety.

Začátkem července dodala španělská společnost CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) německé Ruhrbahn GmbH první vozidlo z objednaných 51 vysokopodlažních vozidel Stadtbahn. Jde o předsériové vozidlo, které začne jezdit po Essenu a Mülheimu an der Ruhr za účelem testování. Nové vozy do roku 2026 zcela nahradí staré vozy Docklands a vozy B. Smlouva uzavřená v červnu 2021 počítá se 44 vozidly pro Essen a 7 pro Mülheim an der Ruhr a celková hodnota zakázky činí 150 milionů eur.

Nová vozidla jsou podobná nízkopodlažním tramvajím NF2 a NF4, pokud jde o design interiéru a kabinu řidiče. S délkou 28 m a šířkou 2,65 m jsou o něco kratší a širší než nízkopodlažní tramvaje, jsou určené pro rychlost až 80 km/h a vybavené pokročilými technologiemi, včetně pneumatických odpružených podvozků, asistenčního systému pro řidiče a kamer pro výhled dozadu. Každý vůz pojme nejméně 173 osob a obsahuje dva multifunkční prostory pro cestující se zdravotním postižením nebo kočárky. Nové vozy jsou také vybavené klimatizací.

„Včasným dodáním prvních vozidel jsme nejen dosáhli důležitého milníku v harmonogramu, ale je to také výjimečný okamžik pro společnost CAF, protože se jedná o první vysokopodlažní lehké kolejové vozidlo, které dodáváme na německý trh veřejné dopravy. O to více nás těší, že se nám díky partnerství mezi Ruhrbahn a CAF podařilo tuto významnou výzvu úspěšně zvládnout,“ uvedl Ronald Lünser, generální ředitel společnosti CAF Deutschland GmbH.

Obě vozidla budou používána v provozních oblastech Ruhrbahn, aby se vyzkoušelo, zda například vzdálenosti k okrajům nástupišť na zastávkách vyhovují nebo zda fungují výhybky. Cílem je vyladit nedostatky tak, aby byla sériová vozidla rovnou připravena k použití. Dodávky sériových vozidel budou zahájeny na začátku roku 2025. Nová vozidla zcela nahradí staré vozy, jejichž stáří se pohybuje mezi 30 a 45 lety, a budou nasazena i na linkách U11, U17 a U18.

Podle zástupců společnosti kombinují nové vozy moderní design, pokročilé technologie a vysokou úroveň komfortu pro cestující. Zavedením nových vozů chce společnost Ruhrbahn výrazně zlepšit kvalitu služeb a zvýšit komfort a bezpečnost jízdy Stadtbahnem pro všechny cestující.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.