Vídeň vydala miliontou roční jízdenku

Vídeňský dopravní podnik překonal výrazný milník. Počet držitelů ročního jízdného překročil milion osob. Zájem obyvatel dvoumilionové metropole výrazně posílil po roce 2012, kdy Vídeň roční kupon zlevnila na atraktivních 365 eur. Vídeňskou cenou se později inspirovala i Praha.

Píše se rok 2012. Na Pražském hradě ještě úřaduje Václav Klaus, Českem otřásá metanolová aféra, olympijské hry probíhají v Londýně a Vídeň tou dobou zlevňuje své roční jízdné z 449 na 365 eur. Počet držitelů vídeňské roční jízdenky se tehdy pohyboval mezi 300 a 400 tisíci, zatímco počet ve městě registrovaných osobních automobilů se přibližoval 700 tisícům.

O dvanáct let později a po letech výrazné inflace stojí vídeňský roční kupon stále 365 eur. A zatímco počet automobilů ve Vídni narostl jen o pár desítek tisíc na 730 tisíc, počet ročních jízdenek se zdvojnásobil až ztrojnásobil, a minulý týden dokonce překonal hranici milionu platných kuponů.

Ve dvoumilionové Vídni tedy v průměru každý druhý obyvatel vlastní roční jízdenku, nebo některou z regionálních forem rakouského klimaticketu, která zahrnuje i jízdné v rakouské metropoli. Další desetitisíce lidí navíc využívají další formy dlouhodobého jízdného, například semestrální jízdenky pro studenty.

Mezi milion držitelů ročního kuponu podle statistik dopravního podniku Wiener Linien patří i takřka 32 000 pendlerů z nejbližších spolkových zemí Dolní Rakousko a Burgenlandsko, přibližně 1 500 osob ze vzdálenějších spolkových zemí, ale dokonce i skoro 1 200 lidí s bydlištěm v zahraničí.

Zavedení symbolické ceny ve výši 365 eur inspirovalo k podobnému kroku i Prahu, která cenu ročního kuponu snížila v létě 2015 na 3 650 korun. Rakouská i česká metropole od té doby v porovnání se srovnatelnými evropskými městy nabízí jedny z nejnižších cen předplatného MHD.

Vídeň si je vědoma, že atraktivní cenová politika v kombinaci s hustou sítí tvoří základ fungujícího modelu. A podobně jako Praha i Vídeň nyní rozšiřuje svoji tramvajovou síť a staví novou automatickou linku metra. Jízdné za 365 eur chce vídeňská radnice udržet alespoň do roku 2026, přislíbil počátkem září starosta Michael Ludwig.

TZ město Vídeň, foto: Cestující vídeňské MHD © Simon Wöhrer/Wiener Linien