Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.

„Na nové jednotky RegioFox pro neelektrifikované regionální tratě jsme čekali dlouho, zkušební provoz i schvalování trvalo o mnoho déle, než bychom si představovali. Nicméně  jsem rád, že od letošního jara jsme je mohli začít uvádět na koleje. Dodávky nových Lišek už jsou kompletní pro Jihočeský a Pardubický kraj, a také pro Vysočinu, ještě letos by měly dorazit i další jednotky určené pro kraj Královéhradecký,“ vyjmenovává aktuální nasazení moderních vlaků předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Tyto moderní jednotky nabízejí vyšší komfort, spolehlivost i ekologičtější provoz, protože ačkoliv se jedná o naftové jednotky, splňují nejpřísnější emisní normu STAGE V, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě. Navíc u nich testujeme i provoz na hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), což by mělo ještě snížit množství vypouštěných emisí.“

„Jsme velmi rádi, že jednotky PESA plní očekávání dopravce – Českých drah a RegioFoxy spolehlivě plní své úkoly a výrazně mění kulturu cestování na regionálních tratích v České republice. I přesto, že došlo ke zpoždění dodávek prvních RegioFoxů, tak dodávky dalších jednotek budou v příštím roce plynule pokračovat. Jsme samozřejmě připraveni vyrobit a dodat i další jednotky, budou-li je České dráhy potřebovat k uspokojení potřeb krajů,“ uvádí Miroslav Kupec, jednatel společnosti PESA Rail CR, která v Česku zastupuje polského výrobce kolejových vozidel.

„Aktuálně máme zasmluvněny dodávky celkem 106 RegioFoxů. Všechny aktuálně objednané Lišky bychom měli obdržet do konce roku 2026. Nejvíce jich bude po finalizaci dodávek jezdit na tratích Středočeského a Královéhradeckého kraje, celkem 38, respektive 33. Dodávky RegioFoxů nám umožňují pokračovat ve vyřazování starších vlaků, které už jsou morálně zastaralé, typicky se třeba jedná o motoráky řady 810 nebo některé starší RegioNovy,“ dodává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. 

Více než 2 kilometry dlouhý vlak plný moderních technologií

Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny moderními motory Rolls-Royce. Spojením všech aktuálně 50 dodaných motorových jednotek by vznikl vlak dlouhý 2 220 metrů, což odpovídá zhruba vzdálenosti mezi stanicí Praha-Vršovice a zastávkou Praha-Eden. Dodané RegioFoxy nabízejí souhrnně 5 750 míst k sezení v moderním klimatizovaném a nízkopodlažním interiéru.

Na základě poptávky objednatelů veřejné regionální dopravy se cestující s moderními RegioFoxy budou setkávat při svých cestách v Královéhradeckém, Jihočeském, Plzeňském, Pardubickém a Středočeském kraji, Praze a také na Vysočině.

Dodávky motorových RegioFoxů jsou součástí letošní rekordní modernizace vozidlového parku ČD. Jen v letošním roce pořídí dopravce skoro 140 nových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu. Investice dosáhnou 18,7 miliardy korun.   

Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol,
  • 3 kočárky,
  • 2 invalidní vozíky,
  • 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace,
  • Wi-Fi síť,
  • zásuvky 230V+USB,
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů,
  • hmotnost 83 tun,
  • max. rychlost 120 km/h,
  • výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,
  • počet hnaných náprav – 4,
  • přenos výkonu hydrodynamický,
  • počet podvozků – 3,
  • počet dveří – 4.

TZ ČD