Renovace historické bistro tramvaje v Düsseldorfu

GT8SU v Düsseldorfu na lince U75. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2012)

Unikátní tramvaj GTSU-SP s jídelním vozem se díky práci nadšenců vrátí na koleje. Tramvaj vyrobená v roce 1975 původně obsluhovala trasu Düsseldorf – Duisburg, v roce 2000 však byla vyřazena a sloužila 18 let jako výcvikové vozidlo v hasičské škole. Dobrovolníci se rozhodli vrátit jí život a během náročné renovace jí postupně vdechují ztracenou eleganci a funkčnost.

Historie tramvaje DüWag GT8SU-SP č. 3101, vyrobené v roce 1975, je fascinujícím příběhem technického umění, zapálení dobrovolníků a návratu k původnímu lesku. Původně určená pro linku „D“ (později U79) s unikátním jídelním oddílem, spojovala tato tramvaj města Düsseldorf a Duisburg. Po ukončení provozu jídelních vozů v roce 1988 byly všechny čtyři vozy této řady upraveny na běžné lehké železniční vozy Rheinbahn a kolem roku 2000 vyřazeny. Tramvaj č. 3101 však našla nový účel – sloužila jako cvičné vozidlo v hasičské škole v Münsteru, než se zrodila vize její obnovy.

První konkrétní kroky k záchraně vozu začaly v roce 2013, kdy nadšenci z klubu Linka D – Pracovní skupina pro historickou místní dopravu Düsseldorf e.V. navštívili tramvaj a objevili její překvapivě zachovalý stav. Po několika dalších návštěvách a jednáních bylo v roce 2018 rozhodnuto vrátit vůz do Düsseldorfu. Náročná logistika a výměna za jiné vozidlo z Hannoveru umožnily, aby se tramvaj 3101 začátkem roku 2019 po osmnáctiletém exilu vrátila domů. Návazné práce zahrnovaly důkladnou technickou kontrolu a postupné opravy, které odhalily řadu výzev, od zkorodované střechy až po nefunkční elektrická a mechanická zařízení.

Od roku 2019 se desítky dobrovolníků pustily do neúnavné a pečlivé renovace. Během pandemie pokračovaly práce v omezeném rozsahu, ale podařilo se posunout projekt výrazně dopředu – od obnovy trakčního obvodu a kabeláže až po generální opravy podvozku a karoserie. Jedním z nejtěžších úkolů bylo vytvoření a instalace nových částí střechy či renovace interiéru. Technické i estetické detaily byly řešeny s ohledem na historickou věrnost, včetně obnovení původních barev a designových prvků.

V průběhu roku 2023 čekala tramvaj po mnoha hodinách broušení, svařování a nátěrů na poslední úpravy v lakovně Rheinbahn. Detaily, jako nové dveře, okenní gumy a další prvky, byly pečlivě opraveny nebo vyměněny, aby vozidlo získalo zpět svůj původní vzhled. Každý díl byl pečlivě seřízen a přezkoumán, aby se zajistila maximální funkčnost a estetika. Rok 2024 má přinést finální dokončení. Díky neutuchající práci dobrovolníků a podpoře Rheinbahn je tento historický klenot připraven opět zazářit na kolejích a připomínat bohatou tradici německé tramvajové dopravy při historických akcích. Příběh tramvaje č. 3101 je důkazem, že i technické dědictví má své místo v moderním světě.