Brno finišuje s masivní obnovou trolejbusového vozového parku

Dopravní podnik města Brna převzal poslední z dodávky čtyřiceti parciálních trolejbusů Škoda 32Tr. Pomalu tak uzavírá jednu z etap obnovy trolejbusového vozového parku. Od roku 2021 pořídil celkem 92 nových trolejbusů za více než miliardu korun a vyřadil starší, dosluhující vozy. Všechny nové vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované.

„Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku a tento typ dopravy chceme dále rozvíjet. V roce 2019 jsme si dali za cíl vozový park trolejbusů obnovit a pořídit uživatelsky i technicky přívětivější vozy. Svůj závazek jsme splnili – během čtyř let jsme nakoupili celkem 92 nových trolejbusů a 82 nejstarších vyřadili. Do této obnovy jsme investovali 1,040 miliardy korun. Cestující tak mají nejvyšší možný komfort, což je naším dlouhodobým cílem. Uskutečnit v tak krátkém časovém období nákup tolika vozů včetně zajištění finančních prostředků a dotací je obrovský úspěch a já děkuji všem zaměstnancům dopravního podniku, kteří se na něm podíleli,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Dopravní podnik města Brna investoval během zmíněného období do nákupu čtyřiceti kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, sám si zkompletoval dvanáct trolejbusů SOR TNS 12 (Mario) a nakoupil čtyřicet parciálních trolejbusů Škoda 32Tr, z nichž poslední dorazil včera do vozovny Slatina.

„Trolejbusová síť v Brně je tou největší v ČR a díky právě dokončené zakázce jsme do Brna dodali za posledních 5 let více než 80 trolejbusů. Věříme, že naše spolupráce s moravskou metropolí bude pokračovat, a naše trolejbusy tak budou i v budoucnu synonymem pohodlné a udržitelné dopravy pro všechny obyvatele Brna,“ popisuje Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.

Poslední dodaný vůz 32Tr čeká oživení a aktualizace informačních systémů, zařazení do majetku a do počítačových systémů DPMB, pojištění, označení vozidla povinnými údaji o dopravci a provedení brzdové zkoušky po převozu. Na pravidelné linky s cestujícími se tak dostane během dvou týdnů.

Oproti novým trolejbusům DPMB během minulých let vyřazoval trolejbusy typu 14Tr, 15Tr, 21Tr, 22Tr a 25Tr, které nakupoval postupně od konce 80. let. Vozy měly najeto přes milion kilometrů, neodpovídaly nárokům na moderní vozidla a jejich další opravy byly nerentabilní. Devět trolejbusů 25Tr odkoupilo Ústí nad Labem, o několik vozů projevili zájem soukromí sběratelé, zbytek byl zlikvidován.

V těchto týdnech v Brně definitivně končí pravidelný provoz trolejbusů 21Tr. DPMB s nimi plánuje rozlučkové jízdy v březnu 2025. DPMB nyní provozuje 157 trolejbusů, včetně vozů 21Tr, které budou vyřazeny a včetně retro trolejbusů.

TZ DPMB