Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) implementovaly světovou technologii Kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS). Ta zajistí komunikaci mezi vozy MHD, záchranných složek, světelnou signalizací křižovatek a postupně i osobními automobily v reálném čase a umožní tak například varování před nebezpečím, optimalizaci tras nebo koordinaci mezi vozidly a semafory.
„Mám velkou radost, že se opět ukazuje, že Plzeň je chytré město. Stejně jako při záchraně života rozhodují vteřiny, jsou čas i doba přepravy zásadním faktorem úspěšné a fungující městské hromadné dopravy,“ uvedl primátor Plzně Roman Zarzycký.
C-ITS představuje inovativní přístup k dopravě, který využívá síťové propojení mezi vozidly, infrastrukturou a dalšími prvky dopravy, jako jsou chodci nebo cyklisté. Tato komunikace je založena na technologii krátkého dosahu. Klíčovým rysem systému je možnost v reálném čase sdílet informace, což umožňuje předcházet dopravním nehodám, snižovat dopravní zácpy a optimalizovat provozní podmínky. Například při vjezdu na křižovatku dostanou ostatní řidiči varování o blížící se tramvaji nebo autobusu či mohou být upozorněni na blížící se vozidlo IZS.
„Rychlý, spolehlivý a bezpečný pohyb vozidel po městě je nedílnou
součástí moderní infrastruktury.
A právě takovou městskou hromadnou dopravu v Plzni chceme mít. Zavedením
chytré technologie
C-ITS se zařazujeme mezi desítky moderních evropských měst, kde se tento systém
velmi osvědčil,“ doplnil náměstek primátora pro oblast dopravy a
životního prostředí Aleš Tolar.
Součástí projektu je také výstavba
nového systému digitální radiosítě včetně dodávky a montáže digitálních
vozidlových radiostanic a hlasové dispečerské aplikace pro ovládání rádiové
hlasové
a telefonní komunikace. Základem je změna komunikace vozidel MHD
s dispečinkem a jednotlivými provozy ze stávajícího systému
využívajícího nestandardizovanou komunikaci pomocí analogové rádiové sítě na
standardizovanou technologii inteligentního dopravního systému (ITS).
„V současné době dokončujeme instalaci
komunikačních jednotek na poslední jednotky tramvají a tím budeme mít systémem
C-ITS vybaven celý vozový park,“ říká generální
ředitel PMDP Jiří Ptáček,
a doplňuje: „Implementace systémů ITS a C-ITS přináší nejen
vyšší bezpečnost a komfort pro uživatele MHD, ale také pozitivní dopady na
životní prostředí díky snížení emisí a optimalizaci spotřeby paliva.“
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a je rozdělen na dva samostatné dotační projekty:
- Zefektivnění průjezdu vozidel MHD
obsluhujících město Plzeň – vybudování systému pro preferenci vozidel MHD na
SSZ. Žádost o podporu byla podána 29. listopadu 2024 v rámci
67. výzvy IROP – Telematika pro veřejnou dopravu – SC 6.1 (ITI). - Zefektivnění průjezdu vozidel MHD
obsluhujících město Plzeň – dovybavení vozidel MHD
C-ITS jednotkami pro preferenci na SSZ. Projekt byl schválen s právním aktem ze dne
11. července 2024 v rámci 55. výzvy IROP – Telematika pro veřejnou dopravu – SC 6.1 (PR).
Cílem projektu je zajištění provozu zavedeného nebo modernizovaného inteligentního dopravního systému ve veřejné dopravě ve smyslu zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v parametrech určených v žádosti o podporu od data ukončení realizace projektu.
TZ PMDP