Úprava tramvajových tratí na nízkopodlažní zastávky, rekonstrukce měníren a vybudování zvýšených nástupišť, to vše se zatím zrealizovalo díky Fondu soudržnosti Evropské unie a Rižské dopravní cesty. Kromě jiného jezdí na lince 7 od léta 2024 nízkopodlažní tramvaje a trasu navíc čeká další rozšíření. Rozsáhlý projekt modernizace si vyžádá řadu stavebních úprav a týkat se bude také stromů.
Velké plány a zároveň řadu realizací má na svědomí dopravní podnik města Rigy. Od roku 2021 do konce 2024 zrekonstruovala Rigas Satiksme rozsáhlou část tramvajové infrastruktury a investovala historicky rekordní částku 60,4 milionu eur (bez DPH). Z toho 40,2 milionu eur pochází z Fondu soudržnosti Evropské unie a 20,2 milionu eur (bez DPH) z Rižské dopravní cesty. Během projektu došlo k úpravě tramvajové trati 5 a 7 pro parametry nízkopodlažní tramvaje, zrekonstruováno bylo 5 měníren a postaveno několik zvýšených nástupišť. Zahrnuté práce spadají pod projekt „Přizpůsobení rižské tramvajové infrastruktury parametrům nízkopodlažní tramvaje“.
Dalším klíčovým prvkem je plánované prodloužení tramvajové linky 7. Celková délka nově budované trasy bude 2,2 kilometru a povede ze stávající konečné „Dole“ ke křižovatce Latgales – Višķu iela. Součástí projektu je také výstavba nového dopravního uzlu, který propojí tramvaje, trolejbusy a další typy dopravy. Uzel umožní cestujícím snadné přestupy s minimálním pohybem a maximálním komfortem. Vzniknou i nové přístřešky, zeleň, informačních tabule a osvětlení.
„Prodloužení tramvajové linky 7 je první výstavbou nové tramvajové trasy v Rize po čtyřicetileté přestávce,“ zdůraznila Džineta Innusa, předsedkyně představenstva Rigas Satiksme. Projekt by měl být dokončen do května 2026 a jeho realizace má hodnotu 28,1 milionu eur. Kromě toho si klade za cíl také ochranu zeleně. Během stavby se přesadí 43 stávajících stromů a vysadí více než 180 nových, spolu s dalšími 2 600 keři a rostlinami. Tento krok přispěje k estetickému zlepšení městského prostředí a zvýšení kvality života v okolí nové tramvajové trasy.
Kromě budoucího prodloužení prošla zásadním milníkem sama linka 7, a to během loňského léta, kdy na ni vyjely nízkopodlažní tramvaje. „Zahájení provozu nízkopodlažní tramvaje na této trase je významným momentem. Je to ukázka našeho odhodlání investovat do moderní a dostupné dopravy,“ uvedl Vilnis Kirsis, předseda městské rady Rigy. Zařazení nízkopodlažních tramvají usnadnilo přístup pro všechny skupiny obyvatel, včetně osob se sníženou pohyblivostí, rodičů s kočárky nebo seniorů.