Z ulic Bernu mizí po letech modré tramvaje

S bernskými ulicemi se loučí jedna z ikon veřejné dopravy – legendární modré tramvaje na trase linky 6 spojující Bern a Worb. Po 37 letech služby v současné podobě se modré tramvaje stávají součástí historie. Naposledy vyjely RBS Be 4/10 (81-89) na trasu v prosinci 2024 a od té doby je nahradily moderní nízkopodlažní tramvaje.

Ve vyřazení legendárních modrých tramvají RBS plynule vyústil doběh jejich životnosti po 37 letech a problémy se sháněním náhradních dílů. Ačkoli se zvažovalo jejich využití například na Ukrajině, ukázalo se, že vozidla nejsou kompatibilní s tamní sítí. Několik tramvají našlo nový účel – využívají je například záchranáři při výcviku nebo se uplatní v rámci historických expozic. Z modré tramvajové historie zůstane zachován legendární historický vůz „Blaue Bähnli“ (BDe 4/4 36), který bude i nadále připomínat slavnou éru modrých vlaků. Většina vozidel RBS Be 4/10 (81-89) však zamíří do šrotu.

Tramvaj RBS Be 4/10 jezdící na meziměstské trati Bern – Worb. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš
Tramvaj RBS Be 4/10 jezdící na meziměstské trati Bern – Worb. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Modrý vlak se poprvé objevil v roce 1908 jako vlak s parním pohonem, spojující náměstí Helvetiaplatz v Bernu s vesnicí Worb. Od roku 1930 se s přechodem na elektrifikaci barvila vozidla na modro, díky čemuž získala svou proslulou barvu. V 80. letech minulého století nahradily vlak tramvaje RBS Be 4/10 (81-89), které si modrou barvu ponechaly. Změnu přinesl rok 2010, kdy došlo k úpravě barevného schématu na červeno-modré, což symbolizovalo spolupráci dopravních společností Bernmobil a Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS). Tento krok však vyvolal nevoli u fanoušků fotbalového klubu YB, protože červená a modrá byly barvami jejich úhlavního rivala FC Basilej.

V rámci dokončení rekonstrukce trati na Effingerstrasse v polovině října 2024 začaly být na lince 6 postupně uváděny do provozu nové tramvaje Tramlink od společnosti Stadler Rail. Celočervené tramvaje nahradily poslední modré vozy. Tramvaje Tramlink nabízejí zcela nový standard – jsou 42,5 metru dlouhé, plně nízkopodlažní, mají prostorné multifunkční zóny pro vozíčkáře, kočárky nebo zavazadla a zároveň patří k energeticky nejúspornějším a nejbezpečnějším tramvajím současnosti. Obousměrné vozy mají 56 míst k sezení, zatímco jednosměrné pojmou 71 sedících cestujících.

Nízkopodlažní tramvaj Siemens Combino na meziměstské lince 6 (Bern – Worb). Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Navzdory změnám na lince 6 bude pokračovat spolupráce mezi společnostmi BERNMOBIL a RBS. Obě dopravní společnosti budou i nadále sdílet všechny úkoly jako partneři – od údržby infrastruktury a vozidel až po nasazení řidičů a společné řízení linky 6.