Curych s nárůstem obyvatel plánuje rozšířit tramvajovou síť

Město očekává, že do roku 2040 přibude 100 000 obyvatel a vznikne 40 000 pracovních míst. Nárůst obyvatelstva a ekonomické aktivity přinesou nové výzvy v oblasti dopravy, zejména zvýšenou dopravní zátěž, kterou bude muset městský dopravní podnik Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) řešit.

S největším růstem a s ním spojeným nutným řešením dopravní situace počítají čtvrti Altstetten a Zurich Sever. Kromě toho roste zástavba ve stávajících městských oblastech. To vyvíjí tlak na současnou dopravní infrastrukturu, která již na mnoha místech dosáhla svých kapacitních limitů. Problém se vztahuje nejen na silniční síť, ale také na tramvajovou a autobusovou dopravu. Riziková je zejména severní část města, kde předpokládaný růst zhorší situaci na Thurgauerstrasse, v Affolternu a ve Schwamendingenu. Veřejné dopravě navíc chybí efektivní propojení východní a západní části města.

Curych. Zdroj: stadt-zuerich.ch

VBZ se při plánování rozvoje veřejné dopravy spoléhá na dopravní modelování, které pomáhá analyzovat různé scénáře a určovat, jaká opatření budou nejefektivnější. Výsledky modelování se staly základem nové strategie rozvoje sítě veřejné dopravy do roku 2040, která zahrnuje plánované rozšíření tramvajových a autobusových linek.

Tramvaj, jako nejefektivnější druh veřejné dopravy vzhledem k prostorovým a kapacitním možnostem, zde hraje klíčovou roli. Plánují se nová tramvajová spojení, například tramvaj Affoltern mezi Zehntenhausplatz a Bucheggplatz, která propojí rychle rostoucí oblasti a výrazně usnadní cestování. Další nová trasa spojí Neuaffoltern, Oerlikon a Aubrücke. Rozvoj veřejné dopravy je rozdělen do několika etap; optimalizace v severní a západní části města do roku 2030, rozvoj vnitřního okruhu do roku 2040 a uzavření vnějšího okruhu do roku 2050.

Celkové náklady na tramvajovou infrastrukturu se odhadují na 1,9 až 2,5 miliardy švýcarských franků. Financování projektů bude sdíleno mezi městem, kantonem a spolkovou vládou. Investice zahrnují nejen stavbu nových tras, ale také rozšíření garáží a údržbových prostor pro vozidla. Rada města již schválila strategii rozvoje veřejné dopravy do roku 2040. Tento plán má zajistit, že Curych bude i v budoucnu městem, kde je život pohodlný a doprava efektivní. Rozvoj veřejné dopravy nejen pomůže zvládnout očekávaný růst města, ale také přispěje k vyšší kvalitě života obyvatel.