Od dubna 2025 hrozí obyvatelům Drážďan výrazná omezení v jízdních řádech městské hromadné dopravy. Důvodem změn je nedostatečné financování dopravního podniku Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB), který čelí manku ve výši 18 milionů eur. Rozhodnutí o realizaci navrhovaných škrtů závisí na dalších jednáních městské rady, ale pokud nebudou nalezeny potřebné finanční prostředky, omezení vstoupí v platnost již 1. dubna 2025.
Dozorčí rada DVB rozhodla o omezení dopravní obslužnosti o 10 %. Na vině stojí chybějících 18 milionů od spolkové a zemské vlády. Drastické omezení služeb, které už si vysloužilo označení „seznam krutostí“, zahrnuje kromě jiného omezení linek na okraji města, zrušení dvou trajektových a dvou autobusových linek a zúžení provozu lanovky pouze na letní měsíce. O realizaci škrtů musí rozhodnout městská rada na příštích zasedáních. Omezení by vešlo v platnost v dubnu, zatím však není s jistotou dané, zda k němu dojde.
Pokud by na škrty skutečně došlo, očekává se výrazné zhoršení kvality poskytovaných služeb. Snížení frekvence spojů povede k přeplněným autobusům a tramvajím, především během školních a dopravních špiček. Větší omezení veřejné dopravy by mohlo rovněž přimět více obyvatel k využívání osobních automobilů, což by vzhledem k neexistenci mostu Carola mohlo způsobit fatální kolaps dopravy, která se už nyní potýká se svými limity.
Podle mluvčího DVB je hlavním problémem nedostatečné financování veřejné dopravy ze strany spolkové a zemské vlády. Zlevněná jízdenka Deutschlandticket, kterou nařídila spolková vláda a vlády jednotlivých spolkových zemí, není dostatečně financována, enormně vzrostly náklady na energie a pohonné hmoty a k rychlému růstu nákladů přispívá i inflace. Jízdenka sice přinesla nárůst cestujících, ale zároveň snížila příjmy dopravního podniku. I přes zdražení této jízdenky na 58 eur měsíčně se finanční situace DVB nezlepšila.
DVB uvádí, že navrhované škrty jsou koncipovány tak, aby je bylo možné rychle zrušit, pokud se finanční situace zlepší. To však neplatí pro přívozy. Vedení podniku zdůrazňuje, že veřejná doprava je klíčem k udržitelnému rozvoji města a je nezbytné ji nadále podporovat. Mluvčí společnosti uvedl, že při rostoucím počtu cestujících by naopak mělo dojít k rozšíření nabídky služeb. Obyvatelé Drážďan mohou vyjádřit svůj nesouhlas se škrty podpisem petice za zachování a posílení veřejné dopravy.
Dopravní situace v Drážďanech je jasným signálem, že bez dostatečné podpory ze strany státní správy a vlády nelze zajistit atraktivní a udržitelnou veřejnou dopravu, kterou město i jeho obyvatelé potřebují. Situace v Drážďanech navíc není ojedinělá – podobným problémům čelí i další dopravní podniky, například v nedalekém Chemnitzu.