Freiburg má kompletní flotilu tramvají Urbos 100

Ve Freiburgu se uzavírá významná kapitola modernizace městské hromadné dopravy. Tramvaj s číslem 325, poslední z flotily Urbos 100 od španělského výrobce CAF, je nyní v provozu a doplnila tak celkový počet 25 těchto tramvají. Tento typ nyní tvoří třetinu celého freiburského vozového parku.

Dlouhá cesta s vozy výrobce CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) začala již v roce 2013, kdy byla podepsána první kupní smlouva na 12 tramvají Urbos 100. Tato objednávka se brzy rozšířila o dalších šest vozidel, aby pak v roce 2020 navázala další objednávkou na 13 tramvají. První Urbos se poprvé objevil na freiburských kolejích 16. července 2015 a po téměř deseti letech doplnil vozový park poslední vůz – tramvaj č. 325. Tramvaje Urbos 100 jsou zcela nízkopodlažní, interiér nabízí prostor pro 244 cestujících, z toho 66 míst k sezení. Multifunkční zóny jsou navrženy pro maximální využití prostoru a pohodlí.

S technologií 21. století se tyto tramvaje mohou pochlubit moderními bezpečnostními prvky, jako je kamerový systém, ochrana proti převrácení a přizpůsobení světelných podmínek v interiéru. Klimatizace zajišťuje příjemnou teplotu v létě i v zimě, zatímco multifunkční obrazovky informují cestující o trase. Exteriér vozidel zdobí moderní, zaoblený design s freiburskými barvami – bílou, červenou a černou.

Tramvajová doprava ve Freiburg im Breisgau. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, rok 2024
Tramvajová doprava ve Freiburg im Breisgau. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, rok 2024

S příchodem nové flotily se Freiburg loučí s posledními tramvajemi bez nízkopodlažní části. Dvě tramvaje GT8K z let 1981 a 1982, včetně legendární „Pepsi tramvaje“, se na začátku roku 2025 odeberou do zaslouženého důchodu. Jedna z nich najde nové využití jako party tramvaj v jižní vozovně díky Spolku přátel freiburské tramvaje. Některé starší modely, jako například Düwag GT8N s nízkopodlažní střední částí, zůstanou zatím v provozu.

Freiburská tramvajová síť se neustále rozšiřuje. Prodloužení linky 1 do Littenweileru, propojení nové čtvrti Dietenbach nebo vznik rychlodráhy Friedrichsring jsou jen některé z projektů, které město plánuje v příštích letech realizovat. S nárůstem počtu cestujících a expanzí sítě se VAG připravuje na další výzvy. Do roku 2040 plánuje nákup přibližně 50 nových a náhradních tramvají, které posílí flotilu a umožní udržet krok s rostoucími požadavky na veřejnou dopravu.