Lime doveze do Prahy elektrokola 4. generace. Budou mít stejnou baterii jako elektrokoloběžky

Kolo Lime 4. generace. Zdroj: Lime

Lime s novou sezónou přináší do Prahy i lepší elektrokola. Díky automatické převodovce a většímu výkonu dokážou v kopcovité metropoli obsloužit širší paletu jezdců. Baterie, která vydrží sedm průměrných jízd, je nyní u všech strojů Lime stejná – urychlí tak dobíjení a zlepší dostupnost kol. Uživatelé navíc poznají všechny stroje Lime na první pohled, protože kola i koloběžky budou mít tradiční zelenobílou barvu. Snadnější bude i hledání parkovacího místa, což podpoří správné parkování i vyšší využívání služby zejména pravidelnými místními jezdci, které už v loňském roce vzrostla na přibližně 40 %.

V Praze dlouhodobě roste poptávka po bikesharingu. Podle dat Lime v loňském roce vzrostlo využívání předplatných především ze strany pravidelných místních uživatelů o 20 % a ke konci roku bylo okolo 40 % jízd realizováno právě prostřednictvím předplatného. Růst táhnou především koloběžky, stoupá ale poptávka i po elektrokolech. Lime proto reaguje na přání zákazníků a modernizuje svůj pražský vozový park s novou generací elektrokol.

„V kopcovitých městech jako Seattle nebo Vancouver se nám osvědčilo přizpůsobit vozový park. Naši jezdci zatím v Praze preferují koloběžky před elektrokoly. Nový model elektrokola ale rozšiřuje paletu nízkoemisních alternativ dopravy a oslovuje novou skupinu potenciálních jezdců,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „Zvyšujeme tak šanci, že si obyvatelé města k individuální dopravě namísto auta vyberou právě bikesharing. Ať už přitom zvolí naši platformu nebo jinou, jsou pro nás výhrou každé ruce, které místo volantu drží řídítka.“

Elektrokolo čtvrté generace Lime přináší dvě zásadní technická vylepšení. Tím prvním je vyměnitelná baterie, kompatibilní s tou z koloběžky.

„Využití jednotného typu baterií výrazně zefektivní proces údržby – stroje pojedou do skladu jen kvůli složitějším opravám nebo poklesu poptávky. Plně nabitá baterie v současnosti zprostředkuje průměrně sedm jízd. Letos máme v plánu investovat do vysokokapacitních baterií – ty zdvojnásobí dojezd a zvýší využitelnost i na delší jízdy do kopců,“ říká Václav Petr. „Náš pracovník navíc bedýnku s bateriemi klidně může dovážet bez auta, což je pro nás důležité z pohledu emisí. Sám Lime má dvě elektrododávky, které používáme k přesunu špatně zaparkovaných koloběžek nebo přesunu z nízkokapacitních bodů. K přechodu na elektroauta motivujeme i externí partnery.“

Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. Zdroj: Lime

Plynulejší jízda i do největšího kopce

Druhým zásadním zlepšením je automatická převodovka a výkonnější motor. V kopcovitém hlavním městě si nyní kolo samo poradí i s prudkým stoupáním – vyjede i tam, kde koloběžka nemůže, a případně mu jezdec intuitivně pomůže šlapáním. Jízda na kole po městě tak bude opět o něco snazší i pro ty, kterým zatím elektrokoloběžky nebo kola nevyhovovala. Novinka rozšiřuje i aspekt udržitelnosti – Gen 4 je modulární, díky vyměnitelnosti jednotlivých dílů se tak životnost každého stroje prodlouží až na šest let, a dojezd je až 40 km na jedno nabití. Zároveň se nová generace dočká uživatelského i vizuálního sjednocení se značkou Lime.

„Nová kola Lime získají typickou zelenobílou kombinaci, aby jezdci službu poznali na první pohled. Najdou na nich i stojánek na telefon a stejný displej, který znají z koloběžek. To je klíčový element jednak pro orientaci ve městě podle mapy, především ale pro správné parkování – v aplikaci si pohodlně zobrazí na mapě místo, kde mohou správně zaparkovat, a případně i jeho fotografii, aby se vyhnuli omylu při parkování a hrozící pokutě,“ říká Václav Petr.

Správné parkování je pro sdílené služby dlouhodobým tématem. Lime a ostatní bikesharingové platformy proto jednají s městem a TSK o jednotných pravidlech.

„Z našich dat vyplývá, že při vzdálenosti viditelně označených parkovacích míst do 150 metrů od sebe prakticky mizí problémy s parkováním. Díky rostoucí využitelnosti služby roste i počet cyklistů a uleví i automobilové dopravě, z čehož benefitují všichni obyvatelé města – řidiči, cyklisté i chodci,“ uzavírá Václav Petr.

Vylepšení elektrokola čtvrté generace zahrnují:
• Zvýšený výkon motoru, který usnadňuje jezdcům zdolávání kopců;
• Držák na telefon, který umožňuje jezdcům snadno navigovat a sledovat trasu, aniž by museli zastavovat a dívat se na telefon;
• Nový displej na řídítkách, podobný tomu na koloběžkách Lime, pro jednotné zobrazení napříč typy vozidel;
• Automatickou dvourychlostní převodovku, která nahrazuje převody předchozí generace a zajišťuje snadnější zrychlení a plynulejší jízdu;
• Modulární design, prodlužující životnost kola na šest let.

TZ Lime