Během března v Českých Budějovic potkáte zbrusu nový trolejbus typu Škoda 33Tr. Zatím pouze na cca týden v rámci zkušebního provozu. Nejpozději v dubnu se ale na linky vrátí a s ním i dalších 13 trolejbusů Škoda 33Tr, které zkvalitní cestování ve městě.
Během zkušebního provozu trolejbus v Českých Budějovicích vozí cestující na běžných linkách MHD, konkrétně ve městě najede 1500 km. Zkušební provoz mimo jiné umožnil zaškolení řidičů k obsluze nových trolejbusů, s vozy se před dodáním prvních 14 vozidel seznámí také pracovníci trolejbusových dílen.


Celkem dopravní podnik pořídí 35 nových trolejbusů od výrobce Škoda Group v hodnotě téměř 700 milionů korun. Z toho 396 872 588 Kč podnik získal díky dotacím EU z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a Integrovaných teritoriálních investic Českobudějovické aglomerace (ITI). Prvních 14 vozů cestující sveze ještě na jaře, nejméně další 4 od září 2025. Kompletní dodávku by měl převzít do srpna 2026.
Na lince 15 od května bezemisně
15 trolejbusů vybavených bateriemi z let 2016–2018 se už dopravnímu podniku osvědčilo, trolejbusovému provozu závislému na pevném vedení umožňují flexibilitu. Po dodání všech 35 vozidel Škoda 33Tr bude mít dopravní podnik k dispozici celkem 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent. Aktuálně v provozu může baterie využít 27 % trolejbusů. „Trolejbus s bateriemi dokáže snadno objet překážku nebo překonat úsek bez vedení. Pro vozy bez baterií je při mimořádnostech na trakčním vedení nutné zajistit náhradní autobusy, někdy i odtah trolejbusu. To vše samozřejmě znamená i zdržení pro cestující,“ zmiňuje zkušenosti s provozem trolejbusů ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
Na trolejbusovou linku se tak od května bude moct změnit dosavadní linka 15. Na její trase troleje chybí v úseku od Výstaviště na křižovatku Mánesovy s Lidickou tř. v délce průměrně 2,2 km. Právě tuto trasu si zkušebně testovací vůz 33Tr v pátek 14. března díky bateriím poprvé projel. Aby se trolejbusy na zbytek trasy mohly automaticky zpět „nabidlovat“, instaluje dopravce tzv. natrolejovací stříšky do zastávek Poliklinika Jih a Nádraží.
Přístupnost a pohodlí na každém spoji
Nové trolejbusy přinášejí nejen moderní design, ale také kompletně nízkopodlažní provedení. Cestující s pohybovým omezením, rodiče s kočárky nebo starší občané ocení snadný nástup a výstup. Ani to sice v budějovické MHD není novinka, vozy ale nahradí starší modely Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990–2003, do kterých se stále vstupuje po schodech. Veškeré spoje MHD v Českých Budějovicích tak již budou snadno přístupné. „Cestující pohybující se na vozíčku už nebudou muset hledat vhodné spoje v jízdních řádech a plánování náhrad bude mnohem jednodušší,“ vysvětluje ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
Technologie a pohodlí
Trolejbusy Škoda 33Tr jsou moderní kloubová nízkopodlažní vozidla určená pro veřejnou dopravu bez produkce lokálních emisí. Přepraví až 115 pasažérů, z toho 42 si může pohodlně sednout. Nechybí ani místa pro osoby na vozíku nebo s kočárky. Díky trakčním bateriím s garantovaným dojezdem 12 km je možné provozovat tyto trolejbusy i na trasách bez trolejového vedení, což přináší významnou flexibilitu. Rekuperací navíc dokážou maximálně získávat zpět brzdnou energii.
Řada technologií nových trolejbusů umožňuje i vzdálený přístup, třeba klimatizace, topení nebo diagnostika, vozidla samozřejmě budou vybavena i řadou technologií pro sběr a přímé sdílení dat, a to včetně odbavovacího systému. Důraz tak výrobce musel klást i na kybernetickou bezpečnost. Trolejbus uvádí do pohybu vysoce spolehlivý trakční asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. se jmenovitým výkonem 250 kW, který minimalizuje nároky na údržbu. V zimních měsících se bude hodit také automatický systém postřiku troleje proti námraze.
Rok 2025 nabitý novinkami
Trolejbusy Škoda 33Tr nejsou v úvodu roku 2025 jedinou novinkou Dopravního podniku města České Budějovice. Do provozu podnik zařazuje také 6 nových autobusů značky IVECO s mild-hybridním pohonem. Do stávajících vozidel navíc postupně nechává instalovat další odbavovací zařízení pro nákup virtuálních jízdenek, které po dokončení prací budou mít cestující po ruce, ať už nastoupí kterýmikoliv dveřmi. I počet odbavovacích zařízení pro nákup jízdenek ve vozech může DPMCB rozšířit díky spolufinancování Evropskou unií. Mimo pořízení vozidel také v březnu testuje, jak by v budějovickém provozu obstály plug-in elektrobusy v 9,5 a 13metrovém provedení.

TZ DPMČB