Budoucnost a rozšíření dortmundského H-Bahnu zajištěna

Stanice „Dortmund Universität (S)“ s přestupem na S-Bahn, který má stanici v podzemí.

Dortmundská visutá dráha H-Bahn se dočká významného rozšíření. Po dlouhých přípravách a jednáních bylo konečně zajištěno financování projektu, který posune tuto unikátní dopravní prostředek o další krok vpřed. Klíčovým momentem bylo zařazení prodloužení linky U42 do plánu potřeb veřejné dopravy Severního Porýní-Vestfálska. Díky tomu se otevírá možnost čerpat dotace, které pokryjí až 95 % celkových nákladů, odhadovaných na 39 milionů eur.

Unikátní projekt s širokou podporou

Tento ambiciózní projekt, který má za cíl propojit H-Bahn s linkou U42 prostřednictvím zastávky „Theodor-Fliedner-Heim“ v Baropu, získal širokou podporu jak na místní, tak na krajské úrovni. Po loňském souhlasu městské rady Dortmundu nyní projekt schválil i dopravní výbor zemského sněmu Severního Porýní-Vestfálska. „Je to skvělá zpráva pro Dortmund, naši místní dopravu a ochranu klimatu,“ prohlásil starosta Dortmundu Thomas Westphal. „Jedinečnost H-Bahn, její plná automatizace a bezemisní provoz, přesvědčily odborníky v zemském sněmu.“

Dvě varianty tras a moderní automatizace

V současné době se zvažují dvě varianty trasy pro první etapu výstavby, která zahrnuje testovací úsek. První varianta vede podél ulice Emil-Figge-Straße, zatímco alternativní trasa vede od zastávky S-Bahn „DO-Universität S“ přes pole až k studentskému bydlení „Ortsmühle“. Tato druhá varianta má potenciál pro budoucí rozšíření k zastávce U42 „Barop Parkhaus“.

Kromě samotného prodloužení trasy projekt zahrnuje i zavedení moderních automatizačních systémů, které by měly stanovit nové standardy pro visuté dráhy. „Mluvíme o zcela nové a průlomové generaci vozidel, která by mohla být zajímavá pro projekty H-Bahn v jiných městech a zemích,“ vysvětluje Elmar Middeldorf, ředitel H-BAHN21.

Rozvětvení linky č. 1 a č. 2. Vlevo na dohled konečná „Campus Nord“, vpravo odbočka směr „Dortmund Universität (S)“ a „Technologiezentrum“.odbočka směr „dortmund universität (s)“ a „technologiezentrum“.

Ekologická a udržitelná doprava

Rozšíření H-Bahn je významným krokem k posílení ekologické a udržitelné dopravy v Dortmundu. Visutá dráha, která se pohybuje téměř tiše a bez emisí, představuje moderní a efektivní řešení pro městskou dopravu. Projekt nejen zlepší dopravní obslužnost, ale také přispěje ke snížení emisí a zvýšení komfortu cestování.

Podle plánů by stavba prvního úseku mohla začít již v roce 2027, přičemž zprovoznění celé dvoukometrové trasy je plánováno na rok 2029.

Z historie

Dortmundský H-Bahn, uvedený do provozu v roce 1984, vznikl jako inovativní řešení pro dopravu v rozlehlém univerzitním kampusu. Tento automatizovaný visutý systém, pohybující se po vyvýšené dráze, zajišťuje rychlé a efektivní spojení mezi budovami a fakultami. Od počátku slouží jako spolehlivý a ekologický dopravní prostředek pro studenty a zaměstnance univerzity.