Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) opětovně oznámil záměr dovybavit zbývající tramvaje Škoda 15T klimatizací. Toto oznámení, které se s předvídatelnou pravidelností vynořuje s nástupem letních veder, vyvolává otázky ohledně jeho skutečného naplnění.
DPP vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele celovozových klimatizačních systémů pro 123 tramvají Škoda 15T první série. Předpokládaná hodnota zakázky činí 431,5 milionu korun bez DPH, s rámcovou smlouvou na šest let a cílem instalovat minimálně 20 tramvají ročně.
„Je to skvělá zpráva pro Pražany – doklimatizujeme zbývajících 123 tramvají typu 15T. V létě tak bude jízda tramvají mnohem pohodlnější. V následujících letech budeme mít v Praze až 450 moderních klimatizovaných bezbariérových tramvají 15T a 52T. Komfort cestujících je pro nás důležitý, protože kvalitní MHD není jen o tom, že jezdí včas, ale i o tom, že se v ní dobře cestuje – v zimě teplo, v létě klimatizace. Jsem rád, že se projekt podařilo rozhýbat – lidé ten rozdíl při cestování opravdu pocítí. MHD je v Praze páteří dopravy – a my chceme, aby byla moderní, pohodlná, atraktivní i šetrná k životnímu prostředí. Tak vypadá chytré investování do městské budoucnosti,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
DPP předpokládá realizaci dovybavení tramvají 15T první série klimatizačními jednotkami formou celkové dodávky na klíč. DPP požaduje, aby vítězný dodavatel po uzavření smlouvy provedl ročně instalaci klimatizačních jednotek do minimálně 20 tramvají.
Jenže tento tendr zdaleka není prvním pokusem DPP. Téma klimatizace v pražských tramvajích 15T je opakovaně diskutováno mnoho let, přičemž často zůstávalo „jen u plánu“. Minulé sliby z let 2018, 2019 a 2020, týkající se klimatizace desítek až stovek tramvají za stovky milionů korun, nebyly nikdy splněny. Předchozí pokusy opakovaně „ztroskotaly na vysoké ceně i nezájmu firem“.
Chybějící klimatizace ve většině tramvají vede k zásadnímu nepohodlí, kdy teploty uvnitř neklimatizovaných vozů mohou vystoupat až na 40 stupňů, což je proměňuje v „sauny na kolečkách“. Celkové procento klimatizovaných vozidel v pražské MHD je nízké, cca 15 %.
A i když dojde k instalaci klimatizace do dalších tramvají Škoda 15T, což by bylo víc než vhodné, ještě bude záležet na dopravním podniku, zda v horkých dnech bude tyto vozy vypravovat. Připomeňme, že v neděli jich vypravil 33 ze 128, dnes 83 ze 128…
Z historie:
rok 2018
„Ukázalo se, že zkušební provoz dopadl dobře a cestující jsou s klimatizací spokojeni. Proto jsme se rozhodli, že do toho půjdeme a budeme pokračovat v montáži do všech ostatních tramvají tohoto typu,“ Petr Dolínek (ČSSD), tehdejší náměstek primátorky pro dopravu
rok 2019:
Záměr DPP doklimatizovat tramvaje 15T schválila Rada hl. m. Prahy
„Bohužel v roce 2006 nikdo neřešil, že v letním horku se nebude dát v tramvajích 15T dýchat. Proto musíme tento dluh z minulosti teď splatit, byť cena je samozřejmě vyšší, než kdyby se na klimatizace myslelo od začátku objednávky. My samozřejmě veškeré nové dopravní prostředky pro MHD v Praze soutěžíme s klimatizacemi, komfort cestujících je pro nás důležitý,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Dnešní rozhodnutí RHMP je dobrou zprávou pro všechny cestující i návštěvníky Prahy využívající MHD, protože bude znamenat jednoznačné zvýšení komfortu při jízdě nejnovějšími tramvajemi 15T zejména v letních měsících po dokončení kompletní doklimatizace. Pražská MHD se tak o další pomyslný stupínek stane atraktivnější a konkurenceschopnější vůči dopravě automobilové,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a doplňuje: „První doklimatizované tramvaje by měly být nasazeny do provozu v průběhu letních prázdnin 2020. Dovybavení všech 124 tramvají klimatizací předpokládáme do konce roku 2021, budeme se snažit najít provozní kapacity tak, abychom tento termín zkrátili.“