Přesně se začátkem školního roku vyjela do vídeňských ulic nová tramvajová linka 12. Po dokončení stavebních prací na 2,2 kilometru dlouhém novém úseku ve 2. okrese vznikla důležitá dopravní osa, která propojuje čtyři městské části a nabízí řadu nových přestupních vazeb na metro a rychlodráhu (S-Bahn). Z nové linky bude profitovat až 25 000 obyvatel podél její trasy.
Nová tramvajová linka 12 oficiálně zahájila provoz a stala se tak nejnovějším přírůstkem do husté sítě vídeňské veřejné dopravy. Slavnostní první jízdy se zúčastnili zástupci města a dopravního podniku Wiener Linien.
Nová trasa napříč městem
Linka 12 jezdí na trase U6 Josefstädter Straße – Hillerstraße a na své cestě projíždí přes 8., 9., 20. a 2. městský okres. Vytváří tak přímé spojení mezi oblastmi, které dosud nebyly propojeny jednou linkou.
Klíčové přestupní body na trase:
- U6 Josefstädter Straße
- Franz-Josefs-Bahnhof (vlakové nádraží)
- U4 Friedensbrücke
- U6 Jägerstraße
- U6 Dresdner Straße
- S-Bahn Traisengasse
- U1 Vorgartenstraße
Celkem linka obsluhuje 25 zastávek, z nichž pět bylo nově vybudováno na novém úseku. Do budoucna se počítá i s napojením na plánovanou linku metra U5 u Arne-Karlsson-Parku.
Výhody pro čtvrt milionu obyvatel
Hlavním přínosem nové linky je výrazné zkrácení cestovních dob a lepší dostupnost pracovních míst, škol i obchodů.
- Cesta z nové čtvrti Nordbahnviertel ke stanici metra U6 Dresdner Straße se zkrátí z původních 10–14 minut na pouhých 7 minut.
- Jízda do nákupního centra Donauzentrum potrvá nově 11 minut namísto dřívějších 18.
V dopravní špičce bude linka 12 jezdit v intervalu přibližně 8 minut.
Impuls pro rozvoj čtvrti Nordbahnviertel
Zprovoznění linky je klíčové zejména pro dynamicky se rozvíjející čtvrť Nordbahnviertel. Nové zastávky jako Bruno-Marek-Allee (společná s linkou O) a Haussteinstraße zajišťují přímé napojení na linky metra U1, U4, U6, S-Bahn a další tramvajové a autobusové spoje. V této oblasti žije v současnosti téměř 23 000 lidí a po dokončení výstavby zde najde domov až 25 000 obyvatel, kteří budou z nové tramvajové linky těžit.
Ekologická stopa: 100 nových stromů a cyklostezky
Projekt nebyl jen o kolejích. V rámci výstavby došlo k rozsáhlé modernizaci veřejného prostoru s ohledem na klimatickou udržitelnost.
- Podél trasy bylo vysazeno 100 nových stromů, které v létě poskytnou stín a ochlazení.
- Na úseku mezi zastávkami Haussteinstraße a Walcherstraße byla trať v délce 230 metrů realizována jako zelená kolej (Grüngleis), což přispívá ke zlepšení mikroklimatu.
- Vznikly více než dva kilometry nových cyklostezek, včetně obousměrné stezky v Taborstraße a napojení na cyklistickou dálnici v Lassallestraße.
Podle propočtů města by přesun cestujících z automobilů do nové tramvaje mohl ročně ušetřit až 650 tun CO₂.
Změny v autobusové dopravě
Se spuštěním linky 12 dochází také k úpravě autobusové dopravy ve 2. okrese. Spoje linky 11B jsou nově integrovány do jízdního řádu linky 11A, která tak bude od pondělí do soboty posílena. Její trasa se zároveň prodlužuje z Friedrich-Engels-Platz až po Elderschplatz.