Německá demokratická republika byla významným odběratelem tramvají ČKD Tatra. Československé tramvaje byly dodány (či následně koupeny z jiných měst) celkem do 21 tramvajových provozů v bývalé NDR. V posledních letech dochází k postupné modernizaci vozových parků a tím i k vyřazování těchto tramvají z provozu. A jelikož je Německo naším sousedem, je častým cílem mnohých z nás, kteří cestujeme po tramvajových provozech. Proto jsem se rozhodl pro tento pravidelný seriál, mapující aktuální stav.
Stav k 30. 9. 2014
Berlin
- 130 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
- v provozu na linkách M4, M5, M6, M8, M13, M17, 12, 37, 50, 61, 62, 67 a 68
- předpokládaný konec vozů Tatra: rok 2017
Brandenburg
- 4 vozy KT4D v provozu s cestujícími
- 10 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020
Chemnitz
- 22 vozů T3D-M v provozu s cestujícími
- v provozu na linkách 1, 2, 4 a 5
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016/7
Cottbus
- 20 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: na vozech probíhají 3. modernizace, s jejich provozem se počítá min. do roku 2028
Dresden
- 8 vozů T4DMT rezerva pro provoz s cestujícími
- 4 vozy TB4D rezerva pro provoz s cestujícími
- provozní rezerva, vozy bývají nasazovány na školní spoje linky E3
- předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2016/7
Erfurt
- 4 vozy KT4DM v provozu s cestujícími
- v provozu na linkách 1 a 5
- předpokládaný konec vozů Tatra: po dokončení cyklu modernizace nízkopodlažních vozů z devadesátých let, kolem roku 2015
Frankfurt (Oder)
- 17 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016
Gera
- 22 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími
- 6 vozů KTNF8 v provozu s cestujícími
- v provozu především na lince 3
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2018
Görlitz
- 15 vozů KT4D-C v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020
Gotha
- 6 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
- 10 vozů KT4D v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020
Halle
- 8 vozů T4DC v provozu s cestujícími
- 3 vozy B4DC v provozu s cestujícími
- v provozu na lince 3 a školním spoji linky 1E
- předpokládaný konec vozů Tatra: po dokončení cyklu modernizace nízkopodlažních vozů z devadesátých let, kolem roku 2015/6
Leipzig
- 94 vozů T4D-M1 v provozu s cestujícími
- 22 vozů T4D-M2 v provozu s cestujícími
- 4 vleky B4D-NF v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách 1, 3, 7, 8, 9, 11E, 15
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020
Magdeburg
- 4 vozy T6A2M rezerva pro provoz s cestujícími
- 13 vleků B6A2M v provozu s cestujícími
- vozy T6A2M bývají v případě potřeby nasazovány na linky 8 a 10
- vleky B6A2M jsou vypravovány především na linku 9
Plauen
- 20 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020
Potsdam
- 20 vozů KT4DC v provozu s cestujícími
- v provozu na linkách: 91, 92, 93, 96, 98, 99
- předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2016
Rostock
- 13 vozů T6A2M v provozu s cestujícími
- v provozu na lince 1, občas na lince 2
- předpokládaný konec vozů Tatra: podzim-zima 2014
Schöneiche-Rüdersdorf
- 1 vůz KT4DM rezerva pro provoz s cestujícími
- 3 vozy KTNF6 v provozu s cestujícími
- předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2020
Strausberg
- 2 vozy KT8D5 rezerva pro provoz s cestujícími
- v roce 2014 předpokládaný konec provozu vozů KT8D5. Následně bude v rezervě jeden vůz KT8D5N
Zwickau
- 21 vozů KT4DC v provozu s cestujícími
- v provozu na všech linkách
- předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2024