A máme tady další návrh na změny pražských tramvají z rytířské dílny organizace Ropid. Už čtvrtý. Proč? Protože, předchozí tři návrhy na změny linkového vedení tramvají jednotlivé radnice roztrhaly a odmítly. Čtvrtý návrh získal fialovou barvu a tak nějak čekám, kdy přijde pátý, růžový návrh, který by mohl byt finální.
Ale zpátky k fialovému návrhu. Ten má být výsledkem velkého kompromisu a mělo by v něm být propsáno maximum jednotlivých připomínek od cestujících a z městských částí.
Od jeho zveřejnění jsem dostal od vás mnoho dotazů, co si o nejnovějším návrhu myslím, jelikož k předchozím třem návrhům jsem se aktivně vyjadřoval.
„Martine, 4. návrh považuji to za celkem rozumný výsledek :)“
Když jsem poprvé viděl fialový návrh a v rychlosti ho prostudoval, má první reakce, kterou jsem zaslal Martinovi Šubrtovi z Ropidu byla: „Martine, 4. návrh považuji to za celkem rozumný výsledek :)“. Potěšilo mě, že v návrhu nejsou žádné přehnané změny a když si odmyslím linky 5, 6, 14, 15 a 21, tak se v podstatě nic nemění.
Lehce mě znepokojuje nárůst sólo tramvajových linek v pracovních dnech, kde si myslím, že nemají v Praze co dělat. Už nyní má Ropid problémy s proklady intervalů mezi linkami se stejnou kapacitou a jestliže zavádí další linky a navíc posiluje sóla, nedá se předpokládat, že půjdou proklady Ropidu lépe, spíše naopak. Další nevýhodou sól je fakt, že zatěžují křižovatky a zastávky téměř stejně jako soupravy, avšak přepraví o polovinu méně cestujících.
„Komentovat šotolinky 15 a 21 nemá smysl, tady jsem nad věcí a klukům ty linky přeji. Každý si má umět udělat radost.“
Jako opravdový kompromis považuji zavedení nových linek. Ropid velmi usiloval splnit si své „šotosny“ linkami 15, 19, 21, 23 a nakonec budou realizovány pouze dvě – 15 a 21. Sice jsou ty linky podivné (trasováním, nasazením sól), ale přeji jim, že si chlapci udělali radost. Pořád lepší, než kdyby se snažili linkou 23 zničit oblíbenou a vytíženou linku 22, nebo zavedli linku 19 kopírující dnešní autobusové spojení Strašnice – Vysočany.
Co mě přijde jako zbytečně komplikované jsou změny linek 5 a 14. Proč musí na Barrandově linku 14 nahradil linka 5, která pojede v trase dnešní linky 14 v úseku Barrandov – Jindřišská? A proč linka 5 se nemůže po letech vrátit do Libně a Vysočan v trase plánované linky 14 Masarykovo nádraží – Vysočanská? Kdy Ropid pochopí, že cestující v Praze nejezdí tramvají z konečné na konečnou?
Je prima, že zůstaly metrolinky 9, 17 a 22. Jsou smysluplné a používané. Škoda jen, že nepřežila i metrolinka 3, kterou ve velké části trasy bude nově doplňovat linka 24 a na branické větvi rovnou dvě linky v podání sól 2 a 21.
Překvapením je zachování „linky 18“ z Petřin na Národní třídu
Za rozumné považuji nové trasování linky 2 mezi Petřinami a Braníkem přes Národní třídu, místo dříve uvažovaného Jiráskova náměstí, čímž je pro Prahu 6 zachována „linka 18“ a pro Prahu 4 posílená „odmetrolinkovaná“ linka 3. Také chválím návrat linky 4 na Barrandov a přímé spojení s I. P. Pavlova. Dnes totiž 75% linek jede z Barrandova na Újezd. Co se týče linky 6, asi to tak vyšlo, těžko v tom něco hledat.
Dalším pozitivem je plánované posílení spojů mezi Letnou a Vltavskou, které je řadu let poddimenzováno a nově linky 1 a 25 doplní linka 12. Linka 25 bude rozumně prodloužena na Bílou Horu za cenu zkrácení poloviny spojů linky 22 na Vypich.
A na závěr takový „ropidí žertíček“ pro obyvatele Prahy 6. Linka 20 se vrací na Divokou Šárku. Zkrátka, co by to bylo za změny, aby se neprohazovaly linky mezi Šárkou a Podbabou.
Kompletní informace k fialovému návrhu na webu organizace Ropid