Ropid změnami zrušil rovnoměrné intervaly a proklady autobusů

V sobotu 15. 10. 2016 proběhly v Praze další změny linkového vedení městské hromadné dopravy. Po tramvajových změnách na konci srpna došlo tentokrát na změny autobusů. Oproti tramvajím, které ROPID změnil v celopražském měřítku, u autobusů zvolili chlapci z Rytířské „salámovou taktiku“. Z celkového počtu 115 městských linek jich změnil 21. Pět linek zrušil a osm linek nově zavedl. Nejvíce se změny projevily v místech rostoucí obytné zástavby na severovýchodě Prahy a dále v jihozápadní části Prahy. Z pouze částečných autobusových změn lze předpokládat, že se můžeme v následujících měsících těšit na další etapu „salámových změn“.

Letňany přišly o rovnoměrné intervaly a „bagr“ na metro

Asi nejhůř po posledním zásahu Ropidu dopadly Letňany, respektive oblast Starých Letňan, kde v posledních letech dochází k velké výstavbě nových obytných celků. Před 15. říjnem oblast obsluhovala metrolinka 158 jezdící v ranní špičce s intervalem 2,85 minuty. Linka plnila především funkci „bagru“, který ze sídliště navážel v častých intervalech obyvatele ke stanici metra C Letňany. Každý druhý spoj nabízel spojení až do Vysočan na metro B. Kromě krátkého intervalu bylo výhodou linky 158, že polovina spojů jezdila pouze v krátkém úseku Avia Letňany (sídliště) – Letňany (metro), kde nedocházelo ke zpožděním, jako se stávalo u dlouhých spojů jedoucí z Miškovic až na Vysočanskou.

Nově je linka 158 „ořezaná“ na ranní interval 12-16 minut. Náhradou má být nově trasovaná linka 195 jedoucí ze Zahradního Města přes Vysočanskou na Letňany a dále na Staré Letňany a Avii Letňany. Linka 195 má v ranní špičce interval 6 až 7,5 minuty. Už z uvedených intervalů je zřejmé, že není možné tyto dvě linky intervalově proložit a dochází k nepravidelnému intervalu, kdy mezi spoji linky 195 občas jede linka 158 a jindy nejede žádný „vložený“. Dále je třeba přičíst komplikace, které postihují dlouhé linky jedoucí přes celou Prahu.

Linka 195 bude i nadále náchylná na zpoždění, které dennodenně získává v Prosecké ulici na Praze 9, či v ulicích Českobrodská a Pod Táborem v „údolí dutých hlav“. Toto zpoždění se přenáší na celou trasu a to i do míst, ke by mohla jezdit krátká samostatná linka plnící pouze účel návozu cestujících na nejbližší metro, což je nejčastější potřeba ranních cestujících. Navíc mám pocit, že Ropid si dosud nevšiml, že v Praze jezdí lidé do práce později než v jiných částech republiky. Ranní špička stále končí velmi brzo s přihlédnutím ke skutečnosti, že mnoho firem dnes začíná s pracovním dobou až v 9 hodin.

Podobně jako ráno bude nerovnoměrný interval mezi metrem Letňany a sídlištěm Letňany (Staré Letňany a Avia Letňany) po celý týden ve všech denních období. Dopoledne se bude střídat interval mezi spoji 7,5 minut a 15 minut, o víkendu a večer se bude střídat dokonce interval 10 a 20 minut mezi autobusy, což už je velmi citelný rozdíl.

Čimice a Hutě si polepšily

Ale abych nebyl jen negativní. V ostatních částech Prahy se domnívám, že se situace naopak zlepšila. Své vítězství slaví Čimice, kde se z dříve omezované linky 152 stala opět linka hlavní-páteřní. Dokonce prodloužená z Kobylis přes Prosek až na Českomoravskou. Výrazné posílení dopravy se dočkali také obyvatelé oblasti Hutě a zastávky Sicherova, kde s rostoucí výstavbou bylo potřebné posílit provoz. Nově mají zavedenou metrolinku 201 v krásném ranním intervalu 6 minut k metru Rajská zahrada. Dříve si místní museli vybírat mezi linkou 186 a 202, z niž první jezdila k metru Hloubětín a druhá ke stanici Rajská zahrada. To byl problém především pro cesty domů, kdy lidem nejezdili autobusy od jedné stanice metra a tak museli řešit, odkud jim v daný čas pojede dřív autobus.

Přesto má ROPID koncepci

Z posledních změn je zároveň cítit touha „odmetrolinkovat“ páteřní linky a zavést více linek, s delšími intervaly, nabízející směrovou nabídku s méně přestupy. Tak trochu krok o 15 let zpátky. Na druhou stranu je to deklarovaná koncepce nového vedení Ropidu a s podobnými úmysly měnil i tramvajové linky. Proto na závěr říkám: Ano, Ropid má koncepci, ikdyž sám jsem příznivcem jednoduchého metrolinkového systému linek s krátkými intervaly.

Krátký komentář ke změnám autobusů v Praze pro Události na ČT 1. Odvysíláno dne 15. 10. 2016.