Komentář pro Pražský deník k plánovanému metru D: Buďme rádi, že se ještě nekoplo

Nová linka metra zřejmě podle současného plánu stanic Pražanům vůbec nepomůže. „Buďme rádi, že se ještě nekoplo,“ uvedl šéfredaktor webu MHD86 Ondřej Matěj Hrubeš. Podle něj totiž jediní, kteří si ze současného špatného trasování můžou pískat, jsou Středočeši.

Trasa se podle jeho názoru vyhýbá sídlištím na jihu, která by metro nutně potřebovala. „Modřany, Kamýk, Novodvorská a Lhotka jsou bohužel mimo,“ uvedl. Sídliště Krč a Nové Dvory pak pokrývá jen zkraje. Přitom desítky autobusových linek odtud naváží Pražany na metro C Kačerov a Budějovickou.

Nesmyslnou stanicí je prý Nádraží Krč

Plánovaná výstavba by mohla pomoci jen těm, kteří přijíždí do Prahy autem nebo příměstskými autobusy od Jesenice. „Ať si zaplatí metro D Středočeši, jestli ho chtějí. Praha přece není tak bohatá, aby jim ho platila,“ doplnil šéfredaktor s tím, že v tomto případě navíc ani hlavní město samo nemá vyřešenou kapacitní dopravu na desetitisícová sídliště.

Současná trasa se vyhýbá i sídlišti Pankrác. Jako jistá alternativa nebo náplast může zčásti sloužit zastávka Olbrachtova. Další podle něj nesmyslnou stanicí je Nádraží Krč. „Vždyť na něm není pořádný provoz železnice,“ upozornil šéfredaktor dopravního webu.

Zastávka sídliště Libuš je uprostřed vilové čtvrti

Nemocnice Krč nabízí sice vstup do nemocnice, ale sídliště jako takové opět ostrouhá. Rozumnější by pak bylo udělat vstup ne na okraji sídliště, ale uprostřed něj.

Další plánované zastávky na okraji jsou Nové Dvory nebo Sídliště Libuš, která je dokonce nakreslená uprostřed vilové čtvrti. Písnice je zase velmi malé sídliště o pár panelácích. A Depo Písnice? „Stavět metro D pro rodinné vily místo pro desetitisícová sídliště je neobhajitelný luxus,“ tvrdí Ondřej Matěj Hrubeš.

O odbočce z Nových Dvorů do Modřan se nemluví

V původních plánech nové linky metra byla nakreslená odbočka z Nových Dvorů přes Kamýk do Modřan. To by podle Hrubeše smysl pro Prahu mělo. „Už se o ní ale nemluví, přitom by potřebná sídliště obsloužila,“ upřesnil.

Případně by místo metra mohli postavit několikanásobně víc tramvajových tratí do sídlišť, která nemají žádnou kolejovou rychlou dopravu. Například Dědina, Malešice, Spořilov, Pankrác, Bohnice, Bohdalec a Suchdol se Zemědělskou univerzitou.

Metro uleví od aut

Institut pro plánování a rozvoj (IPR) si ale za plánovanou trasou metra D stojí. Zmiňovaná sídliště má obsloužit druhá větev z odbočné stanice Nové Dvory na sídliště Modřany. Tato část ale zatím není v přípravě. „To, že nové metro Pražanům nepomůže, je demagogie,“ okomentoval šéf sekce infrastruktury IPR Marek Zděradička.

Na jihu je podle něj potřeba vyřešit cestující přijíždějící z regionu. Jedním z cílů je tedy ulevit na jednotlivých územích od aut a vyřešit problém s dojížďkou. „Aby Středočeši pořád nejezdili silnicemi a ulicemi,“ řekl Zděradička.

V plánu jsou i nové tramvajové tratě

Plánovaná trasa metra D je mnohem mělčí než většina tras vedená městem. I proto jsou stanice nakreslené na okrajích sídlišť. „Je levnější mít co nejvíce vestibulů povrchových,“ řekl šéf sekce infrastruktury. To, že trasa nemá vést nakonec na Žižkov, ale do centra, ji má dělat více atraktivní.

Pohnout by se ale mohl rozvoj tramvajové sítě. V plánu je trať přes nový Dvorecký most, dále spojení do Suchdola, Bohnic, Libuše, Slivence a na Dědinu. „To už je rozjednané,“ potvrdil Zděradička. Řeší ale problém s hygienikem, který by podle něj chtěl, aby po Praze jezdili jen autobusy. „Tramvaje prý dělají hluk. Přesto bych byl rád, abychom měli do pěti let aspoň Dvorecký most a Dědinu,“ dodal Marek Zděradička.

Autor článku: Andrea Grubnerová

Vyšlo v tištěném vydání Pražský deník 30. 11. 2016 a na webu prazsky.denik.cz