Ano, tak by se dala ve stručnosti shrnout kauza, se kterou přišel web Pražské tramvaje na svém facebookovském profilu. Řidiči tramvají, kteří tento web provozuji upozornili na špatně označená tlačítka ve vozidlech pro cestující.
A mají pravdu. Když člověk méně zkušený v cestování pražskou tramvají uslyší hlášení „příští zastávka je na znamení“ a vidí tlačítko „znamení“, je logické, že může stisknou právě tohle tlačítko. Navíc má spousta lidí léta v podvědomí, že v autobusech se mačkalo podobné tlačítko v případě zastávky na znamení. Možná by bylo vhodné tyto tlačítka „znamení“ lépe označit a rozlišit od tlačítek pro poptávkové otevírání dveří. Zamezilo by se tím případným nebezpečným situacím, jelikož v případě, že několik cestujících po sobě stiskne tlačítko „znamení“, můžete to řidič vyhodnotit jako pokyn o nouzové zastavení z důvodu nebezpečí.
Druhou věcí je celá politika zastávek na znamení. V době, kdy drtivá část tramvají a autobusů má na záchytných tyčích tlačítko „dveře“, či tlačítko „stop“ a nejsou tyto tlačítka jen u stropu (na stropě, jako bylo v minulosti), stojí za zvážení, zda by nebylo přehlednější udělat všechny zastávky na znamení. Podobně jsou zastávky řešeny v desítkách německých měst a funguje to. Pro cestující by se nic neměnilo. Když budou stát na zastávce, autobus jim zastaví a když budou chtít vystoupit na zastávce, stisknou tlačítko dveře (nebo stop) pro zastavení v zastávce. Stejně už dnes ve většině případů tlačítko musíte stisknout pro otevření dveří.
Na prázdných zastávkách by autobus a tramvaj nemusely zbytečně brzdit a znovu se rozjíždět, čímž by se ušetřilo za energii a zároveň by se v zimních měsících na prázdných zastávkách „nevyvětral“ mrazem celý autobus či tramvaj, který nemá poptávkové otevírání dveří.