Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravil nový projekt pojmenovávání tramvají po významných zaměstnancích DPP a lidech, kteří se zasloužili či ovlivnili pražskou MHD. První takovou tramvají bude dvoustá 15T, jež ponese jméno po bývalém zaměstnanci Elektrických podniků (předchůdce DPP) a olympijském medailistovi ve vzpírání Václavu Pšeničkovi. Ročně by mělo být takto pojmenováno tři až pět tramvají.
Každá z pojmenovaných tramvají bude nosit jméno významné osobnosti po dobu deseti let. Lze tak učinit po zesnulém, který je po smrti pět let či více, přičemž s pojmenováním musí samozřejmě předem souhlasit pozůstalí.
Cestující mohou 200. tramvaj 15T poznat dle speciálního polepu a také podle evidenčního čísla 9400. Nové tramvaje musí nejdříve ujet sto kilometrů, aby bylo možné vychytat případné závady, a po jejich odstranění ještě dalších sto, aby byla jistota, že může do provozu s cestujícími. Potom teprve Drážní úřad vydá povolení k ostrému provozu.
„Pražská hromadná doprava má bohatou a slavnou tradici. Často se ale zapomíná na ty, kteří ji pro Pražany i návštěvníky našeho města zajišťují. Pojmenování tramvají po osobnostech proto vnímám jako skvělou příležitost, jak jim poděkovat,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro dopravu, sport a volný čas (ČSSD).
„Jsem hrdý, že nosím jméno svého dědy a děkuji Dopravnímu podniku, že nezůstalo zapomenuto,“ řekl Václav Pšenička, vnuk.
Václav Pšenička (1906 – 1961)
Václav Pšenička, zaměstnanec Elektrických podniků (předchůdce DPP), byl mistrem Evropy ve vzpírání (1934) a získal dvě stříbrné olympijské medaile (1932 – Los Angeles a 1936 – Berlín). Na olympiádě byl už v Amsterdamu v roce 1928, tehdy skončil na děleném čtvrtém místě. Vzpírat začal už ve 14 letech v klubu atletiky Bivoj Žižkov. První titul mistra ČSR získal už v roce 1926 a do roku 1943 k němu přidal dalších 13 titulů. V roce 1934 se stal vůbec prvním držitelem ceny Dr. Jiřího Stanislava Gutha-Jarkovského, kterou mu Československý olympijský výbor udělil za titul mistra Evropy.
Vzhledem k hospodářské krizi 30. let neměl Československý olympijský výbor na cestu na olympiádu v Los Angeles peníze, a tak se na všech sedm zúčastněných sportovců konaly sbírky. Na cestu se tak Václavu Pšeničkovi složili i zaměstnanci a přispěla mu i správní rada EP (DP), kde od roku 1929 pracoval. Cesta do Ameriky byla dramatická: z Prahy do Brém vlakem, dále lodí do New Yorku a odtud zase vlakem do Los Angeles a stejným způsobem zpátky. Samozřejmě bez trenéra. Sedm sportovců tehdy z Los Angeles přivezlo čtyři medaile. Václav Pšenička vybojoval stříbrnou medaili ve vzpírání v těžké váze. Jedinou zlatou pak vezl Jaroslav Skobla, jenž Václava Pšeničku těsně porazil.
Při cestě zpátky je fanoušci vítali již od německých hranic a velké přivítání se konalo v Roudnici nad Labem, odkud jeli do Prahy auty a byli přijati na Staroměstské radnici.
V Elektrických podnicích pracoval od roku 1929 až do roku 1951, kdy musel odejít do invalidního důchodu. Byl členem Sportovního klubu Elektrických podniků, známého pod zkratkou SKEP.
Zdroj: TZ DPP