Dopravní podnik hlavního města Prahy nasadil od prvního dubna nový typ drážních vozů. Jedná se o kombinované jídelní lehátkové vagóny, které vyjíždí od dnešního dne na svou trasu každé ráno mezi šestou a devátou hodinou, zatím pouze na lince metra C.
Se zajímavou novinkou přišel pražský dopravní podnik. Dle našeho zjištění zatím podobný projekt ve světě nemá obdoby a následuje tak za úspěšnými „komunikačními vagóny“. Dopravní podnik si od novinky slibuje především větší spokojenost cestujících a zvýšení jejich počtu, především na ranních spojích.
Zeptali jsme se pana Františka Petrouše, vedoucího pracovníka oddělení vývoje a inovací, který byl u vzniku jídelních vozů na pár otázek.
Reportér: Pane Petrouši, můžete nám stručně popsat, co stálo za zrodem tohoto nápadu?
Petrouš: Určitě mohu. Vycházelo to z někoka průzkumů dopravy, které dopravní podnik uskutečnil v letech 2011 a 2013. V těchto průzkumech se ukázalo, že přes 50% cestujících tráví v ranním metru alespoň 15 minut času a že 70% z nich považuje tento čas za neužitečně strávený. Ve snaze zužitečnit tento čas cestujících jim chceme dát možnost se ráno vyspat déle a následně ke snídani využít jinak promarněný čas strávený cestováním.
Reportér: Jak se Vám podařilo přesvědčit vedení podniku, aby tento ojedinělý projekt realizovalo?
Petrouš: Nebylo to tak složité, všichni mají velmi rádi ranní kafe a možnost si jej dát na cestě do práce zaujala i je.
Reportér: Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Petrouš: Do budoucna bychom rádi zavedli ještě večerní kinosoupravy vysílající krátké vzdělávací filmy, sitcomy či hudební videoklipy. Vnímáme to jako další možnost přilákat více lidí do metra.
Reportér: Já Vám pane Petrouš děkuji za krátký rozhovor
Spoje vyjíždí každé ráno zhruba v půlhodinových intervalech v obou směrech linky C ze stanic Háje i Letňany. Jsou umístěny v zadní části soupravy a poznáte je podle výrazného symbolu vidličky a nože vlevo vedle dveří. Jídelní vozy jsou vybaveny i malou kuchyňskou linkou s varnou konvicí i mikrovlnkou. Bohužel nyní ani do budoucna nemá být součástí služby žádný stevard a je tak nutné se spoléhat pouze na vlastní donesené potraviny.
Jízdní řády linek s jídelním vozem platné v počáteční stanici. Pro zbylé stanice je nutno připočíst odpovídající počet minut.
Na vývoji se podílel tým designerů, který vedl pan Ing.arch. Stanislav Uhlík ze společnosti Smart Staging. Dnešním dnem bylo na koleje pražského tunelu vpuštěno celkem pět vozů.
Zdroj: TZ František Petrouš, 1. Apríla