Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v neděli 15. října 2017 zahájí zkušební provoz elektrobusu s dynamickým nabíjením SOR TNB12, a to po vyhotovení téměř kilometr dlouhého trolejového vedení v Prosecké ulici. Testování dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239. Zároveň si DPP připomene 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze, jejichž provoz skončil k 16. říjnu 1972. Na místě tak bude k vidění i historický trolejbus Tatra T400.
DPP v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů, což z něj dělá jeden z nejúspěšnějších elektrobusových projektů i v rámci evropského měřítka. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního (bateriového) trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.
„Chceme, aby v budoucnosti v pražské MHD stále více dominovala ekologická doprava. Zatím ale stále musíme řadu lokalit obsloužit autobusy i s jejich negativy. Proto hledáme ekologičtější a tišší cesty. Stávající elektrobusy zatím ještě nezvládají dlouhé pražské linky, dynamické dobíjení je zajímavou možností, jak tento problém vyřešit,” řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.
„Testování provozu elektrobusu s dynamickým dobíjením je důležitým milníkem pro rozvoj pražské MHD. Zásadní novinkou je pro nás minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení (pouze na cca 10 %, oproti obvyklým 70 – 90 %) a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.
Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).
Stavba trolejové stopy probíhala zhruba dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze
Fanoušci pražské hromadné dopravy se mohou těšit i na přítomnost historického trolejbusu Tatra T400 (evidenční číslo 431), typického představitele téměř 36letého provozu trolejbusů na území hlavního města Prahy, který je ve sbírce Muzea MHD v pražských Střešovicích.
Pamětníci jistě vzpomínají na okamžik, kdy přesně tento vůz (s nápisy „Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy“ a „Dnes jezdíme naposledy“) 16. října 1972 krátce po půlnoci zatahoval do vozovny Smíchov, čímž byl na dlouhou dobu ukončen provoz trolejbusů v Praze. Přítomen bude i řidič, který odřídil tuto poslední jízdu, Oto Drozda.
Kromě jedinečné fotopříležitosti si na své přijdou i sběratelé. V omezeném množství tisíc kusů budou na šťastlivce čekat originální jízdenky, jejichž lícovou stranu zdobí fotokoláž dobového trolejbusu a současného elektrobusu, rub je pak věrnou kopií označené jízdenky z poslední jízdy pražského trolejbusu.
Základní data z historie trolejbusové dopravy v metropoli, včetně zajímavé mapky, přinášející přehled měst, v nichž jezdily nebo stále ještě jezdí trolejbusy, si pak zájemci budou moci prohlédnout na výstavních panelech, speciálně připravených pro tuto příležitost.
Zdroj: DPP