V první polovině listopadu 2017 vyšlo letošní čtvrté číslo časopisu Československý Dopravák. Dočíst se v něm mohou čtenáři například o prvních trolejbusech v provedení Nového Trollina pro Žilinu, prodloužení vídeňského metra linky U1, nebo konci autobusů Karosa řady 900 v Olomouci. Obsáhlý příspěvek se věnuje nákupu tříčlánkových trolejbusů pro rakouský Linec (Linz). Tento článek popisuje nejen samotná nová vozidla o délce cca 24 m, ale i složitou cestu k jejich pořízení, která byla na svém počátku provázena úvahami o možném zrušení trolejbusového systému v hlavním městě Horních Rakous.
Další obsáhlý článek se věnuje například nákupu nových tramvají pro Moskvu. Ta zažívá obrovskou obnovu vozového parku vozidly typu 71-931M, které si objednala v počtu 300 kusů. Jen v letošním roce bylo těchto tramvají předáno provozovateli rovných 100. Článek přibližuje vznik této modelové řady vozidel, ale i podivný vzestup jejich výrobce na úkor tradičního dodavatele tramvají v Rusku – podniku UKVZ.
O Rusku pojednává i článek o rychlých tramvajích pro Petrohrad. Zajímavý systém několika linek s novými vozidly vzniká díky soukromým společnostem, které získaly licence na výstavbu a provozování tratí v Krasnogvardějském rajónu na dobu 30 let.
Do východní Evropy přivede čtenáře i článek o modernizacích českých (resp. československých) tramvají v estonském Tallinnu. U autobusů můžeme zmínit zejména příspěvek o společnosti SOR Libchavy a vývoji její řady SOR NS. Zajímavý může být pro čtenáře i článek o jediném vyrobeném voze Urbanway Electric Hybrid od Iveca, který byl krátce zkoušen ve francouzském Lyonu.
Časopis Československý Dopravák si můžete předplatit a nebo zakoupit v trafikách.
Zdroj: TZ ČSD