První dva týdny jezdí pražská MHD v omezeném – prázdninovém – režimu. Původní informace v Informačním zpravodaji Ropidu uváděla, že důvodem je pokles poptávky po cestování počátkem roku a nutnost vytvoření rezervy ve fondu pracovní doby řidičů pro celý rok 2018. Omezeny byly především linky, jejichž provoz zajišťuje pražský dopravní podnik. Přitom s nejčastější výpady spojů pochází z příměstských linek, které provozuje Arriva. Ta nebyla schopná vypravit ani všechny spoje na Silvestra a Nový rok, kde jsou jízdní řády už tak prořídlé.
Následně z tiskové zprávy DPP rozeslané médiím 4. 1. 2018 vyplynulo, že DPP nemá problém zajistit normální provoz MHD v roce 2018. „DPP jednoznačně potvrzuje, že dokáže v roce 2018 po technické i personální stránce zajistit objemy výkonů metra, tramvají i autobusů dle aktuálního plánu,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP.
Další diskuzi podnítil článek vydaný na webu seznamzpravy.cz, ve kterém odborový předák Luboš Olejár tvrdí, že řidičů má podnik dostatek a zároveň řidiči jsou ochotni chodit do práce z volna za přesčasy.
Otázky kolem lednového prázdninového provozu zodpověděl pro dopravní magazín MHD86.cz ředitel společnosti ROPID Petr Tomčík.
Požadoval pražský dopravní podnik po Ropidu lednový prázdninový provoz s ohledem na nedostatek řidičů?
Jako v posledních letech, tak i letos byl v období od 3. do 12. ledna 2018 zaveden poloprázdninový provoz. Jakožto objednatel jsme reflektovali zcela objektivní důvod, a to výrazný úbytek cestujících o 10 až 20 %.
Toto opatření bylo naplánované po domluvě a projednání s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a.s. již od podzimu loňského roku. Jak ukazují poznatky ze stávajícího provozu těchto dnů, tak uvedenou skutečnost potvrzují kontrolní sčítání, kdy došlo k predikovanému poklesu cestujících. Proto toto opatření nemělo jakýkoli vliv na snížení komfortu při přepravě cestujících.
Od 15.1.2018 bude provoz PID samozřejmě zajišťován již v plnohodnotném režimu. Zároveň tímto dochází k určité drobné úspoře jak finanční, tak i provozního personálu, což s ohledem na předpokládaný plán výkonů vede i k rovnoměrnějšímu rozložení fondu pracovní doby řidičů pro celý rok 2018. Nejde o opatření, které by souviselo s tím, že by nebylo možné nyní zajistit běžný provoz, ale o opatření, které v rámci ročního objemu schválených výkonů použije aktuální úsporu v obdobích a na místech, kde poptávka v dalších částech roku naopak roste.
Proč byl prázdninový provoz nařízen pouze na linky městské dopravy a nikoliv na linky příměstské dopravy?
V zimním období je dojíždění do Prahy vždy náročnější a není vhodné, aby snížení počtu spojů zvýšilo podíl automobilové dopravy v měsíci, kdy jsou dle vývoje počasí pravděpodobné i smogové události. Proto na základě dohody se Středočeským krajem zůstal rozsah příměstské dopravy beze změny. Současně s tím se tak neomezovaly ani městské linky, které jsou s příměstskými intervalově koordinovány.
V příměstské dopravě navíc představují školní spoje daleko vyšší podíl z celkového počtu spojů, proto by jakékoli omezování provozu na těchto linkách bylo mnohem citelnější než na linkách s krátkými intervaly v Praze.
Jak byly/budou řešeny výpadky dopravce Arriva ve dnech 31.12.2017 a 1.1.2018? Bude udělena dopravci pokuta? Pokud ano, v jaké výši.
Dopravci budou za všechny neodjeté spoje uděleny sankce v maximální výši, kterou nám umožňuje platná smlouva. Přesná výše sankce bude známa až po celkovém vyhodnocení období v závěru loňského roku a toho, které nyní začalo.