Problematiku pražských tramvají Škoda 14T řešil na svém jednání 16. 1. 2018 Výbor pro dopravu ZHMP. Z celkového počtu 57 tramvají jich jezdí pouze dvacet. Ostatní jsou dlouhodobě odstavené, případně na nich probíhá pomalý proces oprav. Nákupní cena odstavených tramvají dosahuje dvou miliard korun. Jedna tramvaj Škoda 14T vyšla Prahu na necelých 60 milionů korun.
V minulosti Drážní úřad nechal odstavit všechny tramvaje Škoda 14T z důvodu praskání příčníků rámů podvozků. Následně představenstvo dopravního podniku (DPP) rozhodlo o provedení tzn. malé modernizace, při které dochází k opravě příčníků a úpravě interiéru vozu.
Podle zprávy, kterou předložil DPP Výboru pro dopravu, důvodem pomalého navracení tramvají Škoda 14T do provozu je dodržování zákonných postupů v oblasti nákupu náhradních dílů (poptávková řízení, veřejné soutěže apod.).
Schválený harmonogram oprav a úprav tramvají 14T :
Oprava příčníků a změna interiéru |
|||||
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
||
9114* | 9146 | 9143 | 9135 | 9122 | 9130 |
9134** | 9160 | 9138 | 9137 | 9115 | 9131 |
9124*** | 9151 | 9167 | 9154 | 9132 | 9129 |
9155**** | 9162 | 9159 | 9169 | 9133 | 9119 |
9161 | 9113 | 9116 | |||
9126 | 9147 | 9120 | |||
9152 | 9170 | 9118 | |||
9117 | 9139 | 9111 |
*9114 – je ve stádiu rozpracovanosti a bude zprovozněna 2/2018
**9134 – je ve stádiu rozpracovanosti a bude zprovozněna 1/2018
***9124 – je ve stádiu rozpracovanosti a bude zprovozněna 3/2018
****9155 – je ve stádiu rozpracovanosti a bude zprovozněna 3/2018
Zpoždění zprovoznění těchto 4 ks tramvají v roce 2017 je způsobeno z důvodu včasného nevysoutěžení podsedákových beden, které jsou atypickým dílem v rámci změny interiéru. Předpoklad plynulých dodávek je 2/2018.
Termíny zprovoznění všech dalších tramvají dle harmonogramu v roce 2018 – 2020 by měly být dodrženy.
Oprava a modernizace jedné tramvaje za 2,85 mil. Kč
Náklady na opravu příčníků jednoho vozu 14T činí 1 282 454 Kč. Tyto náklady jsou hrazeny pojišťovnou ze strojního pojištění vozů. Od 22. vozu probíhají opravy příčníků včetně malé modernizace interiéru i exteriéru. Realizace malé modernizace na dalších vozech 14T činí na 1 vůz 2,85 mil. Kč.
Zdroj: Zpráva DPP pro Výbor pro dopravu ZHMP